Hej!
Om man bygger ett hus helt själv så har jag förstått att man måste anlita en utomstående kavlitetsansvarig men vad gäller det för försäkringar?
Måste man teckna särskilda byggförsäkringar för sitt eget byggda hus och vad kan det kosta?
Något annat som man måste tänka på som egen byggherre förutom bygglov och bygganmälning?
/Johan
 
Hallå!
Är det ingen som bygger själv och är insatt i denna fråga?
Tacksam för svar.
 
OK!
Vi får väl hoppas på någon med lite erfarenhet.
 
Pelle, den här Garbo-försäkringen - fick du teckna den separat eller var det den som ingick i försäkringen från Eksjö?
 
vill bara tipsa om att Garbo bara gäller om företaget har gått i konkurs. Det kan bli en både lång och kostsam process om företaget bara är på väg att gå i konkurs. Har dessutom varit i kontakt med en advokat som har mycket dålig erfarenhet av Garbo. Dom har tydligen en faslig massa "kryphål" för att försäkringen inte skall gälla trots att firman gått omkull. :-[
 
Nu blev det väl ändå lite tokigt. Det är inte byggherren som är tvungen enligt lag att ha en byggfelsförsäkring, utan näringsidkare. Som näringsidkare tolkar jag att det är företag som bygger mot betalning, inte privatpersoner.

Det andra är om företagaren konkar: Det har ingenting med byggfelsförsäkring att göra. Det finns däremot en annan försäkring som täcker det och den heter färdigställandeförsäkring. Det är alltså två helt olika försäkringar. Sen är det en annan sak att det finns gigantiska maskor i de försäkringarna, men det är en annan sak.
 
Så här står i Bostadsgaranti sida:

Produktionsgaranti och ansvarsutfästelse kan tecknas av entreprenören som uppför småhuset.
Vilken dom teknar enbart vid totalentreprenad!

Byggfelsförsäkring kan tecknas av småhusköparen eller av entreprenören.
Byggfelsförsäkringen kan tecknas vid nybyggnad, om- och tillbyggnad eller större reparationer. Försäkringen omfattar fel eller skada på grund av fel som upptäckts och anmälts under försäkringstiden som är 10 år från slutbesiktningen av huset. Självrisken är 50 procent av det prisbasbelopp som gäller vid tidpunkten för anmälan av en skada. Försäkringen följer huset och fortsätter alltså att gälla även efter ett ägarbyte. Byggfelsförsäkringen tecknas av Försäkringsaktiebolaget.

Så egentligen vi som bygger med "delad entreprenad" kan inte försäkra oss för det fallet att om entreprenören går i konkurs. Egentligen gäller att hålla i pengarna och inte betala för jobb som inte är uppfört, så att man kan i det fallet anlita någon annan som kan fortsätta där dom lämnade ;D

 
??? Garbo tecknar för delad entreprenad...
 
Jag ringde Garbo igår. Som jag har Garbo försäkring för husdelarna från hustillverkaren, frågade jag om jag kunde lägga till mina entreprenörer.

Svaret blev nej. Privatpersoner kan inte tekna försäkringar hos dom. :-/

Det gör inte heller Bostadsgaranti
 
hustillverkaren kan väl teckna åt dej för entreprenörerna?? det har i alla fall min gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.