H
Skulle vilja få ett bra tips om hur jag kollar ett trädfällarföretags försäkring innan jag anlitar dem. De säger att de har försäkring, men hur vet jag det egentligen? Om nu olyckan trots allt skulle vara framme! (Det är en yvig gran, ca 15 meter hög med två toppar, 3 meter från huset)

Har åtminstone kollat att företagen finns registrerade i Näringslivsregistret, och gör de det kan de bli aktuella för ett jobb.
 
Jag begär att få se försäkring för olycker och annat annars blir det inget jobb......
Du ska se det alltså och även A-skattsedel annars kan man bli skyldig att betala moms
och arbetsgivaravgifter och ......Även husbyggarfirmor har slarvat med försäkring och
folk har fått bygga sitt hus färdigt då de gått i konkurs... :cool:
 
Som robocop skriver skall du be att få se ett gällande försäkringsbrev. Han skriver att du skall kolla att den du anlitar har A-skatt. Det är inte tillräckligt. Entreprenören skall ha F-skatt (eller FA-skatt) och det är säkert detta robocop menar. Detta kan du kolla själv om du kontaktar skattemyndigheten och du bör då ha organisationsnumret.

Vad gäller försäkringen så borde det vara så att din villaförsäkring täcker en sådan här skada som du ev. befarar. Ditt bolag kräver vid skada i sin tur den skyldige, om han befinns vara skyldig. Kolla med ditt försäkringsbolag.
 
Hej Heal,
Det är inte försäkring mot olyckor du skall kräva av entreprenören utan ansvarsförsäkring. En olycka är just en olycka dvs ingen kan lastas för det som inträffat men en ansvarsförsäkring täcker skador som entreprenören orsakar exempelvis genom vårdlöshet. Sen är det precis som carlssoni skriver att din hemförsäkring bör ta eventuella skador och att ditt hemförsäkringsbolag därefter kräver din entreprenör (regressar) på ersättning. Att kräva F.skatt är heller inget dumt förslag...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.