Ringde en säljare idag från där jag har min personbil försäkrad. Han ville kolla upp om jag var nöjd i största allmänhet.
Sen undrade han om min släpvagn som jag i dagsläget har oförsäkrad. Hade den försäkrad från början men efter att ha läst villkoren sa jag upp försäkringen.
Risken för stöld/brand/skadegörelse är så liten att jag tar risken helt enkelt.

Nu började säljaren prata om ansvarsförsäkring för släpet. Att om släpet vållade en olycka skulle jag bli personligt ansvarig. Försökte få några exempel ur honom men det gick inte, testade ge honom några men då svarade han att han inte var skadereglerare.

Så jag undrar om följande exempel:

Jag kör längs en landsväg, släpet lossnar från bilen, katastrofwiren går av, släpet rullar in i en porslinsaffär och orsakar skador för 250"
Bilen och släpet är besiktat och rätt kopplat, inget slarv eller fel från min sida alltså.
Gäller bilens försäkring för detta?

Släpet står parkerat på tomten, ej tillkopplat till bil, rullar mirakulöst iväg och träffar i bakskärmen på grannens flång nya AMG merca, hur funkar det?

Släpet står av ngn anledning parkerat hemma hos en kompis, ovanstående scenario upprepas, vad händer?

Släpet rullar ut på gatan, en lastbil kör över släpet, hur hanteras det?
 
Intressanta frågeställningar som jag gärna hör svaret på, men, är inte detta lite av en icke fråga? Jag har betalat 300spänn för mitt 3t släp i flera år och nu har dom dubblat premien till 600 nånting. Känns fortfarande inte skitdyrt för en helförsäkring.
 
Nej, det är inte en stor summa, men om man ser till vad jag har trott att det gäller så är det inte värt de pengarna.

Om någon skulle stjäla släpet skulle det väl antagligen vara när jag inte har låst det och då gäller ju inte försäkringen iaf, Att släpet skulle spontanbrinna upp håller jag inte för troligt och vandalism är också otroligt där jag bor.
 
Släpvagn kopplat till fordon omfattas alltid av dragfordonets trafikförsäkring. Även om dragfordonet saknar försäkring så går TFF in och omfattar även släpvagnen.

Ansvarsförsäkring på släpvagn är alltså för ev skadeståndskrav som kan uppkomma när det inte är kopplat.

Rekvisiten är förstås att det ska finnas en skadeståndsskyldighet enligt lag. Alltså ska det ha funnits ett uppsåt eller oaktsamhet.

En släpvagn som är dåligt uppställd tex men inte av rena oturliga tillfälligheter
 
Kanon att du kom in i tråden Lolle, i mitt exempel ovan med att släpet rullar in i grannens bil, Iofs otroligt i mitt fall med bromsat släp, men på ngt sätt släpper bromsen och släpet står parkerat i grannens bakskärm.

Inte ska väl grannen betala för det? Hur löser sig sånt? Går hemförsäkringen in på ngt sätt?
 
Om det blir en skada av ren otur så att ingen skadeståndsrättsligt kan ställas ansvarig så är det tyvärr så att grannen själv får stå för skadan.

Om din släpvagn rullar in i en bil så får grannen utnyttja sin vagnskadeförsäkring men med självrisk tyvärr.

Rullar din släpvagn av ren otur in i grannens hus är det värre då dennes hemförsäkring inte ersätter om inte ev allrisk villabyggnad, husmer eller liknande tillägg har villkor som kan ersätta
 
Om jag tillåts prata lite ontopic men utsvävat så har denna produkt ifrågasatts en del internt under ytan.

Ansvar har lagts till av säljorganisationen och produktansvariga, enligt mitt tycke för att få kunderna att se mer värde i att försöka något som inte är trafikpliktigt. Sanningen är att det är tveksamt huruvida ansvarsskydd på släpvagn är en nödvändig produkt eller mer ett säljargument.

Ser man till den generella ansvarsförsäkringen i hemförsäkringen som de flesta kunder ändå har, kan svårligen tänka mig kunder som struntar i hemförsäkring men tänker på att försäkra sitt släp. I alla fall så finns ingen friskrivning mig veterligen hos något svenskt försäkringsbolag som undantar ersättning för om skadeståndsskyldighet inträder pga en händelse med släpvagn. Endaste friskrivningen är för motorfordon i trafik. Självrisken är generellt densamma eller liknande 1000-1500kr.

Så produkten är mer en gimmick i mina ögon, men det får jag förstås inte säga
 
Skoj, så om mitt släp rullar på ngn annans grejer och jag rättsligt inte har gjort ngt fel kan man önska de lycka till o be de stämma mig?

Skulle ju vara intressant för grannrelationerna:D

Men om mitt släp i detta fallet hade varit försäkrat så hade min försäkring trätt in i förstaläget antar jag? För mitt släp måste väl vara mer vållande än hans stillastående bil om denna typ av kollision skulle inträffa?
 
MagnusSt skrev:
Skoj, så om mitt släp rullar på ngn annans grejer och jag rättsligt inte har gjort ngt fel kan man önska de lycka till o be de stämma mig?

Skulle ju vara intressant för grannrelationerna:D

Men om mitt släp i detta fallet hade varit försäkrat så hade min försäkring trätt in i förstaläget antar jag? För mitt släp måste väl vara mer vållande än hans stillastående bil om denna typ av kollision skulle inträffa?
Nej tyvärr är det här än mer intressant. Ingen försäkring träder in om inte skadeståndsskyldighet uppstår. Så även med släpvagnsförsäkring blir resultatet densamma för grannen. Om du har ställt släpvagnen på ett sätt så att du kan åläggas skadestånd för oaktsamhet åker du på att ersätta, själv eller via försäkring.

Är det ingen oaktsamhet så är den skadedrabbade ensam ansvarig.

Ta här ett annat exempel med ett träd från din tomt som faller ner på grannens hus. Har du varit oaktsam tex sågat och då misslyckats så det faller fel eller att trädet var sjukt och du borde ha insett detta så är du skadeståndsskyldig. Om trädet däremot av otur faller så är det den skadedrabbades problem (grannens). De flesta villaförsäkringar ersätter trädfall endast om det varit blåst över en viss gräns. Så med otur kan man bli drabbad utan möjlighet till ersättning
 
Stort tack för dina svar Lolle, Kul att du berättar att det var ngt nytt de tryckte på, för säljarens första argument var att jag skulle slippa 2 självrisker om jag hade bil och släp i samma bolag. Efter lite dividerande fram och tillbaka kom han själv fram till att hans argument inte var bra.
Då gick han över till ansvarsbiten och tryckte på den.
Med dina svar ovan så fortsätter jag sova tryggt med mitt släp oförsäkrat och sparar den blygsamma försäkringspremiepengarna till en ny uppsättning däck när det behövs om ngt år.

Men för att gå ot, Min granne har ingen AMG merca, iaf inte som mitt släp kan rulla på. Men det står en stor lönn i tomtgränsen som utan problem skulle kunna mosa båda mina bilar samt släpet samt ev trycka till huset lite om det faller illa.
Det trädet ser friskt ut.
Om det trädet skulle falla över alla mina grejer kan det i värsta fall alltså bli så att det är mitt personliga, privata ekonomiska problem att lösa?
Grannfastigheten är en jordbruksfastighet fast det som gränsar mot mitt kan nog räknas som tomtmark.
 
Lolle skrev:
Släpvagn kopplat till fordon omfattas alltid av dragfordonets trafikförsäkring. Även om dragfordonet saknar försäkring så går TFF in och omfattar även släpvagnen.
Om man lånar / hyr släpet, är det fortfarande dragfordonets försäkring?

Var på macken häromdagen, kunden innan hyrde släp och macken sålde en "tilläggsförsäkring" eller liknande, skulle i alla fall bli betydligt billigare självrisk om man valde detta tillägg som kostade typ 75kr.

Hörde inte så noga, men kunden sa att han aldrig haft sina släp försäkrade för att det täcks av bilens försäkring, och killen på macken påstod att det var alltid mackens försäkring som gällde om något hände med släpet...

Vem hade rätt?
 
Ja alltså dragfordonets försäkring är endast trafikskyddet så det innebär att kunden och mackförsäljaren troligen pratade om olika saker.

Om du krockar så kommer fordonets försäkring ersätta skador för tredje man och ev för egna fordonet om man har rätt försäkring. Alltså även om man med släpet backar på någon så är det dragfordonets trafikförsäkring som ersätter.

Släpvagnen har däremot inget skydd om det blir skadat vid krocken utan där är det ägarens(macken i detta fall) ev släpvagnsförsäkring som kan ersätta.

Oftast säljer då station självriskreducering då deras självrisk som företagskund på släpvagnsförsäkringarna kan vara rätt hög (3-5000kr) medan med reduceringen kanske 500kr. Om det är värt eller ej får man avgöra själv dock
 
MagnusSt skrev:
Stort tack för dina svar Lolle, Kul att du berättar att det var ngt nytt de tryckte på, för säljarens första argument var att jag skulle slippa 2 självrisker om jag hade bil och släp i samma bolag. Efter lite dividerande fram och tillbaka kom han själv fram till att hans argument inte var bra.
Då gick han över till ansvarsbiten och tryckte på den.
Med dina svar ovan så fortsätter jag sova tryggt med mitt släp oförsäkrat och sparar den blygsamma försäkringspremiepengarna till en ny uppsättning däck när det behövs om ngt år.

Men för att gå ot, Min granne har ingen AMG merca, iaf inte som mitt släp kan rulla på. Men det står en stor lönn i tomtgränsen som utan problem skulle kunna mosa båda mina bilar samt släpet samt ev trycka till huset lite om det faller illa.
Det trädet ser friskt ut.
Om det trädet skulle falla över alla mina grejer kan det i värsta fall alltså bli så att det är mitt personliga, privata ekonomiska problem att lösa?
Grannfastigheten är en jordbruksfastighet fast det som gränsar mot mitt kan nog räknas som tomtmark.
Ja du kan själv få stå för dina skadekostnader.

Samtidigt skall erkännas att det är sällan ett träd åker omkull av andra skäl än blåst, misslyckad sågning eller längre tids sjukdom som varit synlig långt innan den faller
 
MagnusSt skrev:
Jag kör längs en landsväg, släpet lossnar från bilen, katastrofwiren går av, släpet rullar in i en porslinsaffär och orsakar skador för 250"
Porslinsaffär med lager för 250 mille - jeeeesus!!! :D
 
Hemmakatten
Har råkat ut för liknande situation. Min bil stod parkerad vid huset. En fotograf var här och hade satt upp ett fyrkantigt "partytält" för skydd av sina kameror och stativ. "Partytältet" var mycket gediget och säkert dyrt. Oturligt nog blåste det upp och i en av byarna flög tältet upp (det var dåligt förankrat i marken) och runt/över min bil. En stor del av bilen fick lackas om till en kostnade av 35'. Det var mitt försäkringsbolag som fick ersätta mig. jag fick betala självrisk och 15% av hyrbilskostnaden medans min bil stod på verkstaden. Krävde fotografen för mina kostnader (ca 4500) men han vägrade betala. Han borde istället vara tacksam över att jag har en helförsäkring på bilen. Tänkte stämma honom men det blev inte av och jag glömde bort allt. Nu fick jag en påminnelse genom denna tråd och ska ta tag i detta igen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.