Hej, jag har en del renovering jag håller på med och har fått några olika offerter och ritningsförslag på allt från byta tak på lada till förstora fönster på huset.

Jag har utbildning inom bygg och ritning (sen några år tillbaks) och efter att jag sett summorna på offerter så undrar jag om det finns någon slags försäkring från de arkitekter eller byråer som ritar upp dessa? Om deras konstruktion/ritning inte skulle hålla har dem då någon skyldighet att stå i ansvar för det? eller står dem bara för ritning/uträknings förslag? vem står för ansvaret, dem eller byggarna?
Hur fungerar det med mitt försäkringsbolag?
 
Japp, det finns det. Alla konsultföretag ska ha konsultansvarsförsäkring. Går även under namnet konsultförsäkring. Alla seriösa aktörer har detta men om du är osäker så kan du ändå fråga konsultfirman för det är inte konstigt att som uppdragsgivare säkerställa detta.
 
Observera att en arkitektritning är (oftast) inte en konstruktionsritning. De ritar utseendet. Dimensionering och konstruktion utförs av en konstruktör. Konstruktören är ansvarig för sina beräkningar, och skall ha en ansvarsförsäkring. Det förekommer att arkitekter pga. teknisk okunskap ritar något som blir onödigt svårt (=dyrt) konstruktionsmässigt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.