Jag ska för första gången hyra ut mitt nybyggda attefallshus. Tog för givet att hyresgäst ska teckna hemförsäkring för perioden den ska hyra. Så sa även mitt försäkringsbolag.Som man alltid gör när man hyr en lgh till exempel.
Men, hyresgästen ifrågasätter detta och säger att attefallshuset tillhör mig och är min fastighet, så då är det jag som ska ha den försäkrad. Vilket jag ju självklart redan har, men jag trodde att även den som är hyresgäst ska teckna en försäkring.

Vad gäller? Dessutom vill hyresgästen att det är hennes företag som ska bekosta själva hyran.

Om hyresgästen ska teckna försäkring så menar denne att vi isåfall först måste låta besiktiga attefallshuset innan, så det inte blir några tveksamheter.

Tacksam för era synpunkter kring detta.
Gärna så snabbt som möjligt, hyresgästen har redan bott i huset i en vecka.
 
BirgitS
Hemförsäkringen gäller för hyresgästens egen egendom vid stöld, brand etc. Fastighetsförsäkringen (villaförsäkringen) gäller för fastigheten. Det är alltså två olika saker.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hemförsäkringen gäller för hyresgästens egen egendom vid stöld, brand etc. Fastighetsförsäkringen (villaförsäkringen) gäller för fastigheten. Det är alltså två olika saker.
Ja, jag förstår. Men mitt försäkringsbolag menade att det ändå är viktigt att hyresgästen tecknar försäkring. Är denne inte rädd om sina egna saker så kan hyresgästen alltså strunta i försäkring, men jag känna mig trygg även om hen skulle låt säga skada tätskiktet i mitt badrum? Det går då på min försäkring?
 
BirgitS
Hemförsäkringen innehåller en del som är en ansvarsförsäkring som väl träder i kraft om man skadar någon annans egendom etc. Men hemförsäkringen innehåller inget som gör att det är vettigt att besiktiga en fastighet innan den beställs eftersom den inte har något med skicket på fastigheten att göra.
 
  • Gilla
hansan och 2 till
  • Laddar…
Jag tror ändå att du får förklara lite närmre hur det fungerar. Alltså att du betalar försäkringen för själva huset. Hyresgästen betalar bara hemförsäkring, som mer eller mindre är frivillig. Precis på samma sätt som det är frivilligt att ha cykeln försäkrad eller inte. Men om hon/han inte har hemförsäkring så mister denne allt vid en brand exempelvis. Samt att hyresgästen kan bli betalningsskyldig om denne råkar ha sönder något, som leder till vattenskada exempelvis.
Det är en försäkring som personlig, som inte du kan teckna åt hyresgästen.
 
Jag har för mig att dte brukar vara ett krav om man hyr av ett "riktigt" fasdtighetsbolag, att man har hemförsäkring.

Det där med att hennes företag skall betala hyran bör du kolla med en jurist. Om det bara är var pengarna kommer ifrån, så kan det knappast vara ett problem. Men om hon vill att företaget skall stå för hyrrsavtalet tror jag att det finns "falluckor". Kan vara lite olikja regler som gäller.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Du skall teckna försäkring på fastigheten och där är det viktigt att du har tillägget att du hyr ut den.

Den som hyr bodelen i huset skall ha en egen hemförsäkring. Det är inget krav men mer eller mindre alla hyresvärdar har det som kriterium och det kan bli väldigt dyrt för hyresgästen om något händer. Dessa två försäkringar behöver inte vara på samma bolag.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har för mig att dte brukar vara ett krav om man hyr av ett "riktigt" fasdtighetsbolag, att man har hemförsäkring.

Det där med att hennes företag skall betala hyran bör du kolla med en jurist. Om det bara är var pengarna kommer ifrån, så kan det knappast vara ett problem. Men om hon vill att företaget skall stå för hyrrsavtalet tror jag att det finns "falluckor". Kan vara lite olikja regler som gäller.
Vilken typ av falluckor tänker du på?
 
S Slottsfrun skrev:
Vilken typ av falluckor tänker du på?
Om företaget står på kontraktet, någon stor skada inträffar, försäkring saknas och företaget är brevlådeföretag utan pengar?
 
Unikt namn
En hyresgäst som vill fakturera företaget och undvika pappersspår att hon själv bor där (hemförsäkring) luktar trubbel lång väg.

Jag hade valt en annan hyresgäst.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
En hyresgäst som vill fakturera företaget och undvika pappersspår att hon själv bor där (hemförsäkring) luktar trubbel lång väg.

Jag hade valt en annan hyresgäst.
Förstår inte varför en hemförsäkring skulle vara ett problem oavsett? Gör du?

I avtalet oss emellan står hyresgästens namn, adress osv, inte företagets.
 
S sjoelund skrev:
Om företaget står på kontraktet, någon stor skada inträffar, försäkring saknas och företaget är brevlådeföretag utan pengar?
Hyresgästens namn och adress står i avtalet, inte företagets.
 
Unikt namn
S Slottsfrun skrev:
Förstår inte varför en hemförsäkring skulle vara ett problem oavsett? Gör du?

I avtalet oss emellan står hyresgästens namn, adress osv, inte företagets.
Jag tänker att den sammanlagda bilden är något fuffens på gång från hyresgästens håll, utan att jag förstår exakt varför. Men det brukar betyda överhängande risk för krångel.

Krångel är motsatsen vad man vill ha från en hyresgäst. :)
 
  • Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Hyresgästens namn och adress står i avtalet, inte företagets.
Just detta kan vara en "fallucka". Om du trots allt hyr ut till den här hyresgästen, men ett företag ska betala. Då måste också företaget stå på kontraktet. Om de plötsligt slutar betala hyra, eller även om något händer. Så blir det garanterat en tvist. Bägge nekar till kontraktet, och det blir ord mot ord. Det kommer bli ett helsike att få några pengar.
Tråkigt att säga, men en person som inte vill betala hemförsäkring och svamlar om att ett företag ska betala hyra. Det "osar katt" lång väg.
Vet du överhuvudtaget vad det är för något företag som ska betala hyran, och har du hört med företaget om att det verkligen är så?
 
  • Gilla
Slottsfrun och 1 till
  • Laddar…
Har hyresgästen folkbokfört sig på adressen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.