Har börjat planen med skisser och i huvudet på att i sommar bygga oss ett förråd om 15 kvadrat som numer är tillåtet utan bygglov.
Har en yta där jag tänkt bygga enligt mått 2,6 m x 5,6 m.
Enda problematiken innan jag kan börja är dock att jag bor på ett berg och där jag tänkt bygga mitt förråd är det inte mycket mer än 20-30 cm ner till berget.
Frågan är då vad som anses av de kunniga här på forumet om att ställa förrådet på murblock istället för plintar.
Kommer få ett hästjobb om jag ska "bila" upp berget för att få ner plintar eller gjuta dito i berget.
Kan gräva ner til berget och fylla med makadam, flis" väggrus och dylikt ovanpå för att sedan ställa murblock och bygga bjälklag på dessa.
Är inget vindpinat område så är inte rädd att det ska blåsa bort men vilka andra fallgropar kan jag gå på med att bygga grund på detta vis.

Tackar för input i detta ämne då det är det enda som håller mig tillbaka från att börja.
 
Funkar det inte att borra ner nån typ av balkskor i berget som sätts med expandermassa eller något sånt?

Om du ska fylla upp med makadamm, bör du då inte gjuta upp stödmurar av nåt slag så att inte fyllet kan regna bort?
 
Jag föstår inte varför du inte skulle kunna sätta 10-15 cm höga plintar och gjuta fast stolpskorna i dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.