Jag är intresserad av en omålad förrådsdörr som dörr till en gäststuga som tidvis är uppvärmd till 20-22 grader och tidvis till 5 grader. Enligt tillverkaren får den int användas för utrymmen varmare än 18 grader. Vad tror ni, är det något problem eller är det säkert att dörrren med tiden blir skev? Jag vill lägga till att den är skyddad från väder och vind med en inglasad kallveranda utanför.
 
Hej Kjell!

Det är väl att den inte klarar av att hålla temperaturer över 18 grader.
Har en sådan, så kallad förrådsdörr, till mitt garage och kan nog säga att den släpper in mer kyla än vad garageporten från 70-80-talet gör.
En sådan kostar väl runt 2000:- och lägger du till ~1500:- kan du få en hyfsad budgetdörr med fullgod isolering.
Bauhaus, till exempel, har slät eller med fönster i olika versioner för runt 3500:-.
 
Tyresö
Och lägger du till ytterligare 20.000 kr så får du en sån här förrådsdörr

http://www.diplomatdorrar.se/sv/Produkter/Forradsdorrar/

Jag körde många vändor med Diplomatdörrar till Finland när jag körde trailerdragare.
Ville bara visa hur dörrar ser ut när dom välbesuttna får välja.
När man stänger en ytterdörr från Diplomatdörrar, så låter det ungefär som när man stänger förardörren på en AMG-Merca.

Hur tokigt det än låter, så kan man även fantisera om dörrar....som man aldrig får råd att köpa....
 
Jag kan inte annat än att hålla med Diplomatdörrar är nåt speciellt.
Stoppade in sådana under en sejour i Norge för ett par år sedan. Favoriten var Soprummsdörren, man får ha dyrbar skit för att stänga in dem med en dörr för 15.000:- :)
 
tack för svaren. anledningen till att jag tittar efter förrådsdörr är att jag vill måla dörren själv. någon som vet om det finns omålade äkta ytterdörrar att köpa nånstans? jag vet att skånska byggvaror har en typ Ven, men den har utgått ur sortimentet i 9x20 som jag behöver.
 
Missade att du ville ha omålad. Såg nu att det står i ditt 1:a inlägg.

Har du kollat Byggmax eller Cheapy?

Cheapy har Jabo 9x20. Finns som 10 och 18 - undrar om dom menar grader? Står inget mer om det...
Ligger under "ytterdörrar" i sortimentet i alla fall...

Eftersom din ska sitta "inne", så borde den klara sig utan att slå sig.
Plus att även om altanen är ouppvärmd kryper det väl knappast långt under nollan där ute även på vintern?
Då kanske du klarar dig med en 18-gradersdörr, menar jag.

Alternativt kan du ju köpa en vanlig vit ytterdörr ur budgetsortimentet, slipa ner och måla 2 gånger med skumrulle?

Bauhaus har också ett brett sortiment av dörrar - vill minnas att jag såg omålade dörrar där när jag var och handlade min ytterdörr härom månaden...
 
alternativet med att slipa ner den är ett alternativ. vad har en ytterdörr för material i ytterskiktet? måste den i så fall täckmålas eller går det att få något användbart resultat med lasyr?
 
Varför slipa ned, räcker med att matta ned ytan och måla. Går att måla "medvadsomhelst" då dörren troligen är målad med en 2-komponent som inte löses upp.

Det är täckmålning som gäller om du inte har tid att varje år behandla dörren.

Protte
 
kjell a skrev:
alternativet med att slipa ner den är ett alternativ. vad har en ytterdörr för material i ytterskiktet? måste den i så fall täckmålas eller går det att få något användbart resultat med lasyr?
Förlåt - jag menade: "matta ner ytan" - med 180 eller 240 papper...
Vanligaste ytskiktet på dörrarna som är målade är väl HDF-platta och den är knappast lämplig att lasera på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.