Hej
Ska bygga ett fristående förråd. Ska vara ganska simpel konstruktion. Kommer enbart vara oisolerat med snetak samt väggar. Nu är frågan om man kan göra följande.
Där jag har grävt ur tänkte jag jämna till med mindre lager makadam. Sedan bygga en träram runt om förutom vid dörröppningen. Skall bara vara grusat och inget golv ska byggas. I träramen tänkte jag lägga lite makadam och jämna till. Sedan lägga i betong och ha ett lager med mursten. Tanken är att mura lecablock i samma höjd som marken är runt om sedan på med träkonstruktion samt tak. Är man helt ute och cyklar eller är det något som skulle fungera bra ? Vore väldigt tacksam för lite tips och idéer :)

Obs i dagsläget är det utgrävt jämt.
 
  • Uppgrävd plats i naturen för bygge av fristående förråd, omgiven av makadam och större stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S saiter skrev:
Låter som en bra plan. (y)
[länk]
Här står lite hur du gör en sula som du murar Lecasten på.
Lycka till.

//AA
Tackar :) då är det bara använda borrhammare och komma ner 50cm runt om urgrävningen:)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Joao.pereira Joao.pereira skrev:
Tackar :) då är det bara använda borrhammare och komma ner 50cm runt om urgrävningen:)
Skulle det funka att ha det längre upp mot marknivå eller skulle det bli tokigt ?
 
Grundsulan ska du försöka få på samma höjd, hela varvet runt.
Gärna så lågt som möjligt.
Sen murar du upp med Leca.
Det kan du mura högre där du har högre marknivå.
Och lägre där marken är lägre.
Sen kompenserar du när du bygger väggarna i virke.

//AA
 
  • Gilla
Joao.pereira
  • Laddar…
Även under dörren tycker jag att du ska gjuta.
Alltså så att grundsulan går hela varvet runt.
Minst 15cm hög och 30cm bred skulle jag säga. Glöm inte armeringsjärn i sulan.
Det är ju den som är grunden för din murning.

//AA
 
  • Gilla
Joao.pereira
  • Laddar…
Känns lite overkill att börja gjuta sula om det bara skall vara ett förråd med makadambädd som golv.

Ett lecablock på gruset i varje hörn och sen regelstommen på denna bör räcka. Eller lägga lecablock på en rad om du vill ha mindre korsdrag
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Känns lite overkill att börja gjuta sula om det bara skall vara ett förråd med makadambädd som golv.

Ett lecablock på gruset i varje hörn och sen regelstommen på denna bör räcka. Eller lägga lecablock på en rad om du vill ha mindre korsdrag
Kanske räcker med att lägga makadambädd, jämna till och mura lecablock runt om kanterna och bygga med träkonstruktion efter. Annars blir det att gjuta en sula runt om och mura med lecablock ovan på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.