Hej,
Jag vill ha belysning i mitt förråd med ett enkelt uttag.

På förrådet vill jag dessutom sätta en utebelysning som jag tänder från huset.

De kommer således att hamna på två grupper. Får man ha dessa i samma kabel eller gräver jag ner två stycken kablar ?
 
Du säger att det måste bli 2 grupper. Det är ju inte nödvändigt (av den anledningeen ialla fall), du kan ju skicka fasledaren både ut till förrådet och till brytaren, och sedan skicka ut även brytledaren till förrådet.

Själva frågan om 2 gruppr i samma kabel:

Det är så vitt jag förstått av andra inlägg här, inte förbjudet så länge man märker upp nogrannt både vid centralen och i den dosa där du sedan delar upp dem igen. Men efterssom jag inte har behörighet så kan jag inte råda dig om hur den märkningen skall vara utformad. Dessutom gäller det ju i så fall att man gör rätt med nolla etc (som också just avhandlas i en annan tråd här).

Jag skulle (trots gedigen elkunskap) inte göra det utan att ha en helt detaljerad instruktion från en elektriker, med detaljer som kabeltyp, färger, inkoppling i central (samma eller olika faser etc). Och råd på exakt ordalydelse på den märkning som skall finnas.

Det där med 2 faser i samma kabel eller dosa är lite överkurs för oss som saknar behörighet.
 
Det räcker ju med en grupp till förrådet där du även skickar med en styrd fas. Inne i huset sätter du en dosa som går till centalen, en brytare och förrådet. Till förrådet drar du fas, nolla, jord och den styrda fasen från brytaren.
Det är väl den enklaste lösningen.  :)
 
Jo det räcker ju med en grupp. Anledningen till att jag skrev två grupper, är att övrig utomhusbelysning som ligger i dagsläget på en annan grupp och det var denna som jag ville skulle mata den styrda fasen ut ill förrådet.

Om om vi håller oss till att det är samma grupp, man man då i samma kabel mata både jord, nolla, fas och styrd fas ?

Vilken kabeltyp rekommenderas ? Rör eller inte ?

(det är 1,50 m mellan hus och förråd)

 
piloten skrev:
Om om vi håller oss till att det är samma grupp, man man då i samma kabel mata både jord, nolla, fas och styrd fas ?

Vilken kabeltyp rekommenderas ? Rör eller inte ?

(det är 1,50 m mellan hus och förråd)
Allt kan ligga i samma kabel (4G1,5)

En EKLK i rör kan väl vara lämpligt. Fler förslag?
 
Ok tack.

Vilken sorts rör gräver man ner ?

Djup ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.