Hej!

Jag gör ett nytt försök med bifogad bild och samma text.



Jag har byggt en carport med ett förråd. Det som återstår är den sidan av förrådet där dörren skall vara. Jag vet ej hur jag skall göra (amatör).


Inget mått är standard på min carport så jag har haft en del strul skulle man kunna säga.
Så fort jag har löst ett problem och känner mig nöjd så dyker det upp ett nytt, men jag har löst det allteftersom med viss hjälp av andra.


Vet ej om jag vill ha enkel dörr eller dubbel, men det sistnämda kräver väl kraftiga gångjärn etc.
Jag vill inte ha en stolpe i mitten om ni förstår vad jag menar.


Bifogar härmed en bild. Hoppas att ni förstår min bild. Höjd: 212cm bredd:189.5cm

Hoppas på snabba svar.

Mvh Mats
 
  • Carportdörr1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skulle tillverka egen dörr. Precis som sidorna. En regel uppe en på golvet och 4 gångjärn. Den bärande delen skulle jag göra i form av Z. 28x70. 2 styck.
Kan inte rita då jag skriver från mobilen.
 
kamilenski skrev:
Jag skulle tillverka egen dörr. Precis som sidorna. En regel uppe en på golvet och 4 gångjärn. Den bärande delen skulle jag göra i form av Z. 28x70. 2 styck.
Kan inte rita då jag skriver från mobilen.

Kan du vid ett senare tillfälle rita och svara mig please:
Tack för ditt svar!

Mvh Mats
 
Hej. Visar bara den högra dörren. Runt om skjulet får du spika på en bräda för att "jämna" till planet.
Så att dörren kan sluta tätt mot denna.

Hoppas det är detta du varit ute efter.
 
  • dorr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tjusigt ritat Kamilenski !

Jag har dock en annar variant. En ram av 45X45 som man klär med plywood. Sen spikar man panelen utanpå plywooden.
Stora fördelen med en skiva är att den inte kan sjunka vilket är en risk med Z lösningar om snedsträvan krymper vid torkning
 
mats_o skrev:
Tjusigt ritat Kamilenski !

Jag har dock en annar variant. En ram av 45X45 som man klär med plywood. Sen spikar man panelen utanpå plywooden.
Stora fördelen med en skiva är att den inte kan sjunka vilket är en risk med Z lösningar om snedsträvan krymper vid torkning
Du har nog rätt. Jag tänkte på en "gammel" dörr ;)

TS har nu 2 lösningar att välja mellan. Nu hade jag nog använd 28x70 med not/spont (eller vad det nu heter när man sågar ut i ändarna o limmar) samt plyfa. 2 horisontella förstärkningar under gångjärn.
 
Tack för era svar.

Tack för ritningen:)

Jag funderar också på att köpa en dörr, men jag vet ju inte hur jag skall regla och vilka mått etc...

För jag vill egentligen ha det som vårat hus (Älsvbyhus)

http://www.alvsbyhus.se/husprogram/1-planshus-Tyr-1-15-13/

Jag har byggt carporten efter stilen på huset dvs panelen, tegel, vindskivor osv. Dörrarna på huset är ju vita så jag vill nog ha det likadant.

Ni får jättegärna rita hur jag skall regla upp vid köp av dörr.

Som sagt jag är amatör som vill lära mig:)

Mvh Mats
 
kamilenski skrev:
Du har nog rätt. Jag tänkte på en "gammel" dörr ;)

TS har nu 2 lösningar att välja mellan. Nu hade jag nog använd 28x70 med not/spont (eller vad det nu heter när man sågar ut i ändarna o limmar) samt plyfa. 2 horisontella förstärkningar under gångjärn.
Den konstruktionen duger till mig med :)
 
Tja!


Jag har bestämt mig för att köpa en dörr.

Nu undrar jag hur stort mellanrum jag ska ha mellan dörrkarm och regel?

Tacksam för ett snabbt svar.

Mvh Mats
 
Ca 10 mm.
 
Tack för ditt svar:)

Mvh Mats
 
Men det när inte kritiskt. Du kan montera den med direkt passning. Dessa 10 mm är mest för att kunna justera karmen och att kunna täta den i varma utrymmen.
 
kamilenski skrev:
Hej. Visar bara den högra dörren. Runt om skjulet får du spika på en bräda för att "jämna" till planet.
Så att dörren kan sluta tätt mot denna.

Hoppas det är detta du varit ute efter.

[länk]
En liten notering bara till kommande läsare:

Z:at ska vara spegelvänt. Det ska gå från nedre gångjärn och upp till dörrens slagsida.
 
  • Gilla
Good enough och 1 till
  • Laddar…
Det beror på om du vill ha den som tryck eller dragande strävning. Ska du ha den som tryck så har du rätt och ritníngen ser ut som tryck.
Fördelen med en dragande strävning är att det inte sjunker när det torkar. Förstärker man stärvan med tex ett spikband så lär det inte sjunka alls.

Sen tillbaka till TS dörr.
Normalt så följer ju dörrar modulmått som tex 21X10 för en 210X100 CM dörr. I själva verket är dörren lite mindre för att passa in i just ett 210X100 hål så troligen kan du sätta dina reglar efter det mått du har fått på dörren. (skadar inte att kolla bara för säkerhetskull dock).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.