hej alla, (osäker på om det är rätt forumdel men hoppas på det, annars får någon snäll admin gärna flytta tråden)

Vi planerar att bygga ett förråd hemma. Tanken är att maxa 15 m2, eller ev bygga det några m2 större (med bygglov såklart).

Min fråga är vilken grund som man bör satsa på, plintar eller bara ställa den på plattor.
Vi kommer inte gjuta platta pga kostnadskäl.

Mitt dilemma är som följer:

Där vi tänkt placera förrådet kommer en stor del att stå utmed en stödmur som är ca 1½ meter hög. Självklart är det så att våran del är den upphöjda delen, vilket gör det lite omständligt med grunden misstänker jag. under gräset ligger massa fyllmassa vilket innebär att jag själv troligtivs inte kommer kunna borra några hål för plintar, och skall vi sätta plintar så bör de gå ner till nivå med grannens tomt 1½ meter ner misstänker jag? FInns det företag i Stockholm som borrar för plintar åt privatpersoner?

ett annat alternativ är att gräva ut med mini grävare, fylla makadam och padda ytan för att sen placera förrådet på plattor.

Hur hade ni gjort? Med tanke på stödmuren?

jag hade velat ha plintar då det känns stabilare, men jag känner en viss oro för hållbarheten mot stödmuren.

tankar på detta?

Förrådet kommer bli isolerat för att hålla minst 5c. inget varmföråd med andra ord.
tacksam för alla svar :)

ingen som har någon erfarenhet av att bytta förråd mot stödmur ?

Det låter som dina idéer är dyrare än att bara spika ihop en form och fylla med betong. Så varför inte göra en platta?

Eller lägga betongplattor på backen och bygga på dem?

vi har tänkt om, och precis som sir_daniel skriver, så blir det nog att gräva ur lite och sen lägga begonplattor och bygga på. Plintar/platta blir för dyrt helt enkelt. Har en budget och inget av de metoderna får att få in i den :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.