Tänkte bygga ett förråd runt 20kvm för gräsklippare samt andra trädgårsredskap. Tanken är att sätta det på plintar och sen lägga plattor inne i förrådet. Förrådet kommer va oisolerat men vill ha det tätt ner till mark så där inte blåser in massa löv mm. Men hur gör jag lättast?
Tänkte lite om man kunde klä in plintarna med cementskivor på utsidan?

En annan fråga är hur jag gör med fasaden kontra plintarna. Jag vill ju att fasaden ska komma utanför plintarna men då jag ska lägga syllen på plintarna blir det ju inte så då järnen är centrerade på plintarna? Planen är att bygga väggarna i 95 virke.
Tar gärna emot tips och ideer
 
Vad tror ni om detta?
 
  • Teknisk ritning, konstruktion av en vägganslutning, byggtermer på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasanden sitter vanligen utanför reglarna som utgör väggen, gärna med en luftspalt. Så den hamnar oftast utanför plintarna/sockeln utan extra åtgärder. Svenskt trä har byggbeskrvningar som visar uppbyggnaden av en vanlig vägg.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag skulle nog överväga att gjuta och/eller mura en hel sockel istället för plintar istället, när golvet ska vara stenplattor. Det blir alltså som när man bygger för växthus.

Övervägde själv den lösningen för mitt förråd men nu blir det reglat trägolv (och förmodligen löv och skit under förrådet). På mitt gamla förråd satt det hönsnät mellan golvbjälklaget och marken, som höll det mesta av löv och smådjur borta.
 
  • Gilla
Robert Nilsson9
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Fasanden sitter vanligen utanför reglarna som utgör väggen, gärna med en luftspalt. Så den hamnar oftast utanför plintarna/sockeln utan extra åtgärder. Svenskt trä har byggbeskrvningar som visar uppbyggnaden av en vanlig vägg.
Det har jag koll på. Men då förrådet ska vara oisolerat behövs ju ingen luftspalt? Va mer lite tips på hur jag skulle göra med syllen för att komma utanför plinten så jag skulle kunna fästa någon form av cementskiva.
S Stuff skrev:
Jag skulle nog överväga att gjuta och/eller mura en hel sockel istället för plintar istället, när golvet ska vara stenplattor. Det blir alltså som när man bygger för växthus.

Övervägde själv den lösningen för mitt förråd men nu blir det reglat trägolv (och förmodligen löv och skit under förrådet). På mitt gamla förråd satt det hönsnät mellan golvbjälklaget och marken, som höll det mesta av löv och smådjur borta.
vet inte om jag missförstår dig men sätter jag skivor mellan plintarna kan där ju inte komma in löv mm?
 
Jag föreslår att du gör en enkel grund av Lecasten istället, du behöver inte mura om du inte vill utan kan sätta dem på stenmjöl 0/4 precis som trädgårdsplattorna
 
J Jason18 skrev:
Det har jag koll på. Men då förrådet ska vara oisolerat behövs ju ingen luftspalt? Va mer lite tips på hur jag skulle göra med syllen för att komma utanför plinten så jag skulle kunna fästa någon form av cementskiva.

vet inte om jag missförstår dig men sätter jag skivor mellan plintarna kan där ju inte komma in löv mm?
Mitt förslag var att inte sätta plintar alls. Utan gjut en sula och mura sen ett helt varv med lecasten. Alternativt bygga form och gjuta ända upp till önskad höjd. Då får du en grund helt utan öppningar. Möjligtvis kan du lämna öppning där dörren ska sitta, Så får du ner insteget.
Typ såhär: https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-vaexthus.413332/page-6

Lite mer jobb kanske men jag tycker det blir en snyggare lösning ihop med ett stengolv
 
  • Gilla
Jason18
  • Laddar…
Tackar alla för tipsen ! Har helt klart börjat fundera på om man inte ska gjuta en sula istället...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.