Hej!!
Har börjat planera inför sommaren,har planer på att bygga en 15kvadrat bod/lekstuga,har tittat på bauhaus den kosta 19tusen,men tyckte den kändes vinglig,någon som har erfarenhet av denna,Eller tips från någon annan tillverkare ska max kosta 22tusen....tacksam för svar
 
Kika på www.byggstommar.se så får du möjlighet att skräddarsy det hela och till en bra peng.
 
P
har också kollat på byggstomar,och det verkar rejält..
 
du har inte funderat på lösvirke? blir billigast och stabilast enligt min erfarenhet...

Åker du till t.ex Beijer kan de nog ta fram en broschyr med ritning samt ta fram allt du behöver.
 
Lösvirke behöver inte vara billigare, mycket beror på hur mycket spill man får. Prefab ser ju till att maximera råvaruutnyttjandet redan vid sågen, vissa gör det även i samband med avverkningstillfället.
 
Det handlar väl lite också om hur mycket tid man vill lägga på de olika momenten, samt att en prefab-stomme är rak och har rätt mått från början. Mindre spill, mindre transporter och farande fram och tillbaks för att komplettera med material osv. Om bara stommen är klar och stadig och rak, så är det andra jobbet med panel och väggar och tak så mycket enklare..det köper man ju med fördel löst.

Sen som en passus...kör man en lösning med byggstommar.se eller lösvirke, så kan man bestämma väggtjocklek själv och kan isolera vettigt mycket istället för papptunna 35x70 regelvägggar som det oftast är i färdiga byggsatser... om man vill ha värme i boden.
 
P
Räknade på lösvirke med ByggMax priser och i slutändan skiljde det kanske 1000:- på att få allt tillsågat och färdigspikade väggsektioner mot att köpa allt löst inräknat ca 10% spill så valet var inte så svårt.
 
får jag fråga vad det är för krav eller tankar du har runt det här bygget ?

tänkte är det en ren lekstuga för småbarn så tycker att det skulle vara fräckt med ett hus i skala 1:2 så skulle det gå att använda en 1,5 eller 2plans villa på 60kvm i bottenplatta men då blir det att takhöjden blir typ 120cm eller max 130cm om man inte gräver ner den lite (två golv och tak tappar man en del höjd på)

men är det mer för att ha en extra arbetsbod/föråd så tycker jag att sätt dig med ett papper och penna och rita hur du vill ha det och sen bygger du upp det efter det i lösvirke
och självklart tycker jag att man ska isolera bygget så använder du 45x95 i väggar så lägger du in 95mm isolering i väggarna med och golv bör du köra med 145x45 för att få det ganska så stadigt så då blir det lika mycke isolering där och sen om du sätter samma mått i tak eller om du föredrar ett platt tak så kan det behövas lite grövre men att isolera upp tjockleken som du bygger med tycker jag är det mest natturliga

och när jag räknar på det så kommer jag aldrig upp i de priserna som olika företag har på sina byggen och varför ska man få så mycke svinn ?? behöver man 2,4m reglar så köp 4,8m och kapa och när man oftast har 30cm mellan längderna på virket så om man inte få ut typ två lika längder så kan man altid få ut nån sträva eller annat stöd om det blir en mindre stump men att räkna på hela bygget från första början är en bra sak

typ har man 2,4 i mitten på ett slutande tak så blir ju typ de på sidan av det 2,3 och 2,5m och samma sak blir det på låga sidan typ 2,1 och på höga sidan 2,7 så se helheten så slipper ni så mycke spill om ni räknar på det innan ni handlar och tänk en extra gång innan ni sågar så kan ni spara en del pengar på att köpa lagom med material

och till slut så är det inte så mycke som man utsätter en friggebod för i form av väder och vind så kolla på lite som säljer och när du har ritat som du vill ha lägg ut det här kan vi säkert hjälpa dig med att ge synpunkter på dimensionering om du vill ha hjälp med det
 
instämmer med föregående talare. Räkna rätt eller be virkeslev räkna åt dig (fast då faller ju byggmax och liknande bort)
Går man dessutom in och frågar om en totalkostnad på virket får man i regel rabatt, och fråga kostar inget.
utöver att det blir i regel lite billigare så får man som nämnts tidigare i tråden möjligheten att dimensionera sakerna rätt. Byggsatserna är ofta byggda med skitvirke och tunna som papper, min friggebod jag byggde i somras är garanterat rejälare och kommer stå längre ;) tog 1-1½ vecka inkl målning att få den klar, och då var det inkl grävning inför plintar etc.
Med facit i hand så vart det bra mycket billigare än att köpa klart och bonusen var att det lilla spill jag fick (renkapning av takutstick samt gavlar) passade perfekt i pannan för uppvärmning av huset.
Känslan av att ha byggt nåt från en bunt virke är även det oslagbar... dvs JAG har byggt ALLT SJÄLV.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.