lopec
Hej.

I mitt garage har förra ägaren byggt en extravägg för att skapa ett litet förråd.

Ytterväggarna isolerade, taket inte mycket, väggen mot garaget reglar+osb, väggen mot huset isolerat. 2x100mm ventiler till garage och en 125mm i yttervägg.

Förra ägaren har haft hela utrymmet utan uppvärmning, men jag funderar på om man törs slå på elementet i förrådsdelen (ca 5x1,5m) till att hålla 5-7grader under vintern för att kunna förvara färg etc där utan att slå på värme i garaget.

Tänker såklart på kondensbildning etc.

Gjuten platta.

Eller bör jag isåfall isolera väggen mot garaget riktigt, och även tak, fuktspärr osv?

Spånar bara just nu, nån månad kvar tills vintern kommer ;)
 
sunnis
Är det plastat ordentligt? Brukar ju vara i taket i alla fall. Men är inte isoleringen tjockare än typ 100mm så spelar det inte så stor roll.

Men förstod inte riktigt, är den avdelande väggen inte isolerad?

5-7 grader är minsta laget kanske försök gå upp till 10-12 grader.
 
Är det bara ett förråd är det ingen risk för kondens då det inte tillförs någon fukt. Så du kan lugnt slå på värmen.
 
lopec
Plastat i taket men ingen isolering. Detta kombinerat med en ytterst bristfällig garageport gör att man nog inte vill varmhålla hela garaget då det lär kosta mer än att värma upp hela huset.. Ytterväggarna ändå isolerade helt okej. Nej, avdelande väggen bara golv/takreglar och 1 osbskiva mot garaget. Ingång från anliggande kontor/extrarum. (vars vägg mot förråd/garage blev redigt kallt vintern som var, därav oxå visst intresse att höja temperaturen lite på andra sidan)

Johannes: Markfukt genom platta? Har inte märkt att det varit ett direkt problem i nuläget, men.
 

Bästa svaret

Det är en tänkbar källa, men majoriteten av fukten inomhus kommer från människors vistelse. Om det är kallt i intilliggande rum skulle jag se över hur det är isolerat
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.