Vi flyttade in i vårt hus i maj, jag reflekterade över att vårt hus var det ända i hela området (alla hus är likadana) som var målat med Falurödfärg, men jag tänkte inte så mycket mer på det.

Men nu i helgen när jag var ute så ser jag att tidigare ägare har målat Falurödfärgen uppe på ojlefärgen!! Detta har ju gjort att Falurödfägen inte fått något fäste i trät utan ligger utanpå och man ser runt huset att den även rinner av och ner på marken.

Eftersom ojlefärgen "skyddat" trät mot falurödfärgen så den inte kunnat tränga in i trät så borde det väl bara vara att gå loss med vatten och rotborste och gnugga bort falurödfärgen från oljefärgen och sen måla på med oljefärg igen...

Tänker jag rätt?
 
Först och främst kan man undra över att ni inte uppmärksammade när ni kikade på huset, men nog om det.. :).
olje- och vattenbaserade färger fäster som bekant inte på slamfärg, så du får se till att göra väldigt rent, men teoretiskt funkar det iallafall.
 
Hehe jo det skulle man kanske sett. :)

När det gäller slamfärgen som sitter där nu så lär den inte fäst speciellt bra på den oljefärg som sitter under så att få bort falurödfärgen helt och hållet borde inte vara så svårt då den inte trängt in i trät eftersom oljefärgen skyddat trät. Oljefärgen lär inte släppt in varken pigmenten eller linoljan till trät. Eller vad tror du?
 
Har själv avlägsnat slamfärg från oljefärg, man kan ju i stort sett dra loss den i stora sjok, så bara det blir fritt från slamfärg är det nog inga hinder. Men det är nog ett digert arbete.
 
Högtryckstvätt på lite lagom avstånd gör nog susen. Se upp bara så att det inte blir för mycket av det goda.
 
weezer skrev:
Har själv avlägsnat slamfärg från oljefärg, man kan ju i stort sett dra loss den i stora sjok, så bara det blir fritt från slamfärg är det nog inga hinder. Men det är nog ett digert arbete.
Ok kanon. Använde du någon målartvätt eller liknande rengöringsmedel? Den falurödfärg som sitter på värt hus är dit målad för mer än 11år (den ägare vi köpte av har bott här i 11år och inte målat om huset på utsidan) sedan så de färgar av sig väldigt mycket. Tror inte den sitter ihop i stora sjok men däremot tro jag den löser upp sig med vatten och rotborste. Måste ut å testa det i helgen. :)
 
mycke_nu skrev:
Högtryckstvätt på lite lagom avstånd gör nog susen. Se upp bara så att det inte blir för mycket av det goda.
Ja det kan nog funka, är bara rädd för att vattnet ska tränga in innanför fasaden och att det börjar mögla där.

Ska test mig fram. :)
 
har den suttit i 11 år så kan det ju inte blitt helt fel :) Billig ommålning iaf, ska jag göra innan jag säljer huset sen haha..

Lycka till..
 
jkarlberg skrev:
har den suttit i 11 år så kan det ju inte blitt helt fel :) Billig ommålning iaf, ska jag göra innan jag säljer huset sen haha..

Lycka till..
Du har en poäng i det, fast det är krakilerat på många ställen plus att marken/plattor som sitter där ev vatten som regnat mot fasaden rinner är helt rött :)
 
Dessutom lyser oljefärgen igenom på solsidorna :). Konstigt nog lyser det vitt igenom men även oljefärgen var röd ser man på ställen där sabotören inte kommit åt med falurödfärgen :)
 
Var ute idag och spolade med vattenslangen och tog sen en piasavakvast och skrubbade. All falurödfärg lossnade och den underliggande oljefärgen kom fram, så med lite skrubbande så kommer man kunna få bort falufärgen.

Ska åka ner till färghandlaren och se vad dom rekar, om man ska använda något medel när man skrubbar bort färgen. :)
 
Om skrubbningen inte går vägen så kanske en lackfräs kan vara något att prova. Då kan du göra trärent. Det finns några trådar om detta på forumet.
 
pelpet skrev:
Om skrubbningen inte går vägen så kanske en lackfräs kan vara något att prova. Då kan du göra trärent. Det finns några trådar om detta på forumet.
Kanon tips, tack tack.
Det är alltså en sådan här som avses:
http://www.toolab.se/produkt/LF-724-S-Metabo-Lackfras
Det ser ut som att den tar även på sidorna så man kan köra på plankan och samtidigt på sidan av läkten... :) Är det så?

Var ute nu med min kära far som är gammal målare och han säger att den färg som sitter under falurödfärgen är en av de första akrylfärgerna som kom och som var fär tät så trät inte kunde andas som det ska, så att fräsa bort den vore nog kanon.

Någon som vet hur bred fräsen är, jag har 11cm mellan lekten ... :)
 
Japp det är en sån. Tyvärr har jag aldrig ens sett en lackfräs i verkligenheten - bara läst trådarna på byggahus. Metabo hade inte denna info på sin produktsida heller.
 
pelpet skrev:
Japp det är en sån. Tyvärr har jag aldrig ens sett en lackfräs i verkligenheten - bara läst trådarna på byggahus. Metabo hade inte denna info på sin produktsida heller.
Kanon, får ta och maila dom :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.