Är det inte det ena är det de andra. Fick precis ett brev hem om att vår mark där huset står är förorenad, klass 2. Anledningen är att det har legat ett växthus där för många år sedan och att delar av tomten har använts som soptipp.

När vi köpte huset fick vi reda på att det har stått ett hus på tomten tidigare inget annat. Finns det någon som har varit med om detta och vad man gör? Det måste vara någons ansvar tidigare att sanera detta, eller?
 
Jag hittade följande information på en sida: "Undersökning och sanering ska i första hand bekostas av den som har förorenat. Finns det ingen ansvarig verksamhetsutövare kan i vissa fall fastighetsägaren bli ansvarig för de föroreningar sim finns på den egna fastigheten. För att fastighetsägaren skall bli ansvarig krävs dock att man kände eller borde ha känt till att fastigheten var förorenad vid köpet".

Då inte vi visste detta vem bekostar då sanering? Kommunen?
 
Hmm Men varför skall skattebetalarna betala det ?
Är det kommunen som sålt ? Man har ju undersökningsplikt när man köper, om kommunen vetat om det så är det ju en offentlig handling så att säga,
torde inte vara några problem att få tag på denna information.

//Goerana
 
goerana skrev:
Hmm Men varför skall skattebetalarna betala det ?
Är det kommunen som sålt ? Man har ju undersökningsplikt när man köper, om kommunen vetat om det så är det ju en offentlig handling så att säga,
torde inte vara några problem att få tag på denna information.

//Goerana
Marken är köpt av en annan person. Frågan är om han har vetat detta (är svårt att bevisa). Växthusägaren lever inte längre och vi visste inte om det. Så då kan inte jag tolka det på något annat sätt att staten/kommunen gör detta då det åligger en allmän fara att det rinner ner i grundvatten och/eller ut i sjöar?

Får ringa länsstyrelsen på måndag och se vad dom vill att vi gör. Dom vill säkert ta flera prover.
 
Fröberg skrev:
Marken är köpt av en annan person. Frågan är om han har vetat detta (är svårt att bevisa). Växthusägaren lever inte längre och vi visste inte om det. Så då kan inte jag tolka det på något annat sätt att staten/kommunen gör detta då det åligger en allmän fara att det rinner ner i grundvatten och/eller ut i sjöar?

Får ringa länsstyrelsen på måndag och se vad dom vill att vi gör. Dom vill säkert ta flera prover.
Inte för att låta tjurig men...

Varför skulle det självklart vara staten/kommun som ska sanera detta? Om du innan köp av fastigheten genom att antingen fråga kommun e.d. kunnat fått fram denna informationen så kan det anses att du med fastigheten även köpte "problemen". D.v.s. ditt ansvar att åtgärda.

Man kan även fråga sig varför jag som skattebetalare ska betala för att sanera din tomt? Finns ju mängder med exempel på förorenad tomtmark som är "omöjlig" att sälja p.g.a. att det även medföljer en saneringsskyldighet i köpet.
Är det statens/kommunens ansvar att sanera samtliga gamla industritomter med?
 
Nej jag hade inte fått den informationen om jag pratade med kommunen eller länsstyrelsen. Länsstyrelsen har på uppdrag från naturvårdsverket inventerat gamla planteringar. Genom att gå bakåt i arkiv har man funnit att det bedrevs ett växthus på en del av vår mark 1940-1969.

Jag säger inte att det är självklart men lagen säger att den som har förorenat skall stå ansvarig (inga kvar i livet). Fastighetsägaren KAN bli ansvarig om man kände eller borde ha känt till att fastigheten var förorenas vid köpet. Eftersom det framkom i år att det bedrevs odling på marken som upphörde 1969 är min fråga då vem som står för eventuell sanering eftersom det inte är vi.

DDT och hexaklorobensen är i största grad statens fel att det användes. Testades inte speciellt mycket hur dessa ämnen skulle påverka miljön.
 
Jag har varit i kontakt med kommunen och vi ska höras senare i veckan.
 
Samtidigt kan jag tycka att det är kanske inte det första man tänker på när man besiktigar ett hus man vill köpa.
Hur många här har undersökt huruvida tomtmarken var förorenad eller inte när ni köpte era hus?
Men enligt boken så är det säkert en skyldighet, men lite tufft kan jag tycka för den som blir drabbad och inte utfört föroreningen själv.
 
Jag tolkar det du fått fram i inlägg #2 som att ingen myndighet kommer att kunna förelägga dig att sanera på din bekostnad. Men om du själv vill få sanerat så är det nog stor risk att du får stå för det själv. Uppförsbacken att få ex. kommunen att står för det kan vara väldigt lång.
 
Om jag tolkar detta rätt så är det väl än så länge ingen som vet om marken faktiskt är förorenad? Det verkar som om det pågår en inventering där man letar i alla tänkbara källor efter diverse verksamheter som eventuellt kan tänkas ha förorenat marken. Jag kom att tänka på denna tråden som har en lite rolig upplösning:
http://www.byggahus.se/forum/juridik/199696-fororenad-mark.html

Nu har man upptäckt att det legat växthus och soptipp på den aktuella fastigheten och klass 2 verkar betyda "stor risk" vilket väl är rimligt med tanke på tidigare verksamhet.

Men det mest intressanta just nu borde väl ändå vara att ta reda på om marken verkligen är förorenad och isåfall hur mycket och av vad. Först då kan man väl göra en bedömning av vad en sanering skulle innebära eller om det ens är nödvändigt?
 
Redigerat:
Absolut! Jag var i kontakt med miljö- och hälsa i kommunen. Dom komet att diskutera Länsstyrelsen information och återkoppla till oss på fredag hur man avser att gå vidare med utredningen. Jag återkommer när jag vet mer.
 
  • Gilla
goerana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.