Har en IVT Luft/luft som antagligen nu är över 6 år gammal då "kompressorförsäkringen" har gått ut.
Får ett erbjudande av ett annat företag som vill ta över försäkrigen och ersätter hela värmepupen utan åldersavdrag om den går sönder.
Eller mer nogrant läst; ersätter det belopp som ordinarie försäkringsbolag gör åldersavdrag för.
Försäkringen kostar 1K per år

För mej känns det som att jag i stället kan sätta undan motsvarande belopp varje år till en ny pump och ta smällen när den väl kommer?
Är det något jag missat?

Hur tänker ni andra om pumpen totalhavererar utan garanti nu när det börjar bli kallt?
 
Har du råd att byta pump om den nuvarande kraschar eller måste du förlita dig på att få hjälp från en försäkring?

En luft/luft-pump av hygglig kvalitet kostar ca 20 000 kr. Åldersavdrag efter 6 år är ungefär 50-60%, beroende på vilket fbolag du har. Du kan alltså få ca 8-10 000 kr i ersättning från din vanliga försäkring i nuläget (minus självrisken).

Om ett par tre år är åldersavdraget maximalt 80%; då får du max 4 000 kr i ersättning (minus självrisk). Behovet av tilläggsförsäkringen minskar för varje år. Känns det då värt att betala 1 000 kr i försäkring för att kunna få kanske 8 000 kr (minus självrisk) i vinter, eller 4 000 (minus självrisk) om tre vintrar? Första året kanske det kunde vara värt det, men inte längre än så.

Personligen skulle jag inte köpa tilläggsförsäkringen. Jag skulle serva och ta hand om utrustningen så gott jag kan, spara pengarna och om pumpen går sönder förlita mig på min vanliga villaförsäkring.

De flesta tilläggsförsäkringar och förlängningar är dyra att köpa och ersättningen är begränsad. Bolagen som erbjuder dessa försäkringar spelar på att vi svenskar är trygghets-junkies :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.