Avrinningen från min luftvärmepump kommer ut genom fasaden. Slangen har en ytterdiameter på ca 19 mm (innerdiameter 16?). Jag tänkte lägga den i en kabelkanal ner mot marken för att det ska bli lite snyggare men jag behöver få den krympt till en slang med innerdiameter 10mm eller så för att det ska bli bra i nederkant.

Vad kan jag använda för att smalna av slangen från innerdiameter 16mm till 10mm..? Gärna nått som finns på Biltema, Bauhaus eller liknande.

Vit korrugead slang sticker ut från en rosa träpanelvägg nära ett vitt takutsprång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kommer inte dränaget att frysa i den tynna slangen?

Jag hade borrat ett nytt hål så längt ner som möjligt (golvet/grunden) å gå med en slang på insidan av ytterväggen samt gå upp med lite grövre rör på utsidan av grunden som dränaget kan droppa/rinna ner i.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Kommer inte dränaget att frysa i den tynna slangen?

Jag hade borrat ett nytt hål så längt ner som möjligt (golvet/grunden) å gå med en slang på insidan av ytterväggen samt gå upp med lite grövre rör på utsidan av grunden som dränaget kan droppa/rinna ner i.
Blir det mkt att dränera när det är minusgrader ute?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Blir det kondensvatten på vintern? kör du den som kyla på vintern? Om du menar dränering på sommaren i kyldrift så kan du linda eltape runt, det är inget tryck och vattnet vill neråt
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Kommer egentligen bara köra värme då det är ett garage men ville ändå ha dräneringen dragen om någon råkar slå på ac eller avfuktning. Visst kommer det väl inget vatten där när man bara kör värme..?

Jag hittade vad jag sökte på Mekonomen: https://www.mekonomen.se/skarvror-redusering-12-15-mm-gates-10205461

…och med en kabelkanal blev det så här. Målar den nog röd sen.
Ett rött trähus med vitt fönster och hjärtutsmyckning, snö på marken, tidig kväll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
B
Bara en liten varning. Det kan bli en biofilm som växer till och till slut blir stopp. Det går snabbare att få stopp i en klen slang.

Blev så på en kollegas ac med följden att kondensvattnet åkte ut på parketten.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Bara en liten varning. Det kan bli en biofilm som växer till och till slut blir stopp. Det går snabbare att få stopp i en klen slang.

Blev så på en kollegas ac med följden att kondensvattnet åkte ut på parketten.
Det ska jag hålla koll på, tur att det är lätt att ta av locket på listen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.