Jag håller precis på att koppla lite avlopp, och undrar om denna placering på förminskningen är ok eller jag skapar bara ett problem?

IMG_1919.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Just att 50 mm röret går in i 110 mm röret så lågt ?
Blir kanske något följdproblem när man spolar toaletten på 110 röret uppe ifrån?
 
  • Gilla
yopshi
  • Laddar…
vrid 50delen så den är i ovankant så är det OK.
Mindre risk att något spolas mot 50delen då.
 
  • Gilla
Franken.
  • Laddar…
Ja, det var min tanke också att ha den i överkant, men det var lite bökigare. Men det löste sig med lite fler vinklar, så nu har jag svängt om det hela.

Tack!
 
Ska man vara petig då är din installtion inte enligt säkervattens anvisningar. Det gäller grenröret som jag antar är avsedd till en wc.
 
Krilleman
Det är inte petighet att göra rätt när det verkar finnas plats för att göra en korrekt installation.

Liggandes 110x45º gren med dubbla 45º 110 böjar ska det vara till WC. Och det ser ju faktiskt ut som om det skulle få plats!

Det minsta du bör göra PO_ är att prova!
 
IMG_1921.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ok, ni menar att wc anslutningen ska se så här ut (nu var detta 75mm rör jag hade liggande)?

Men med tanke på att 75mm rör precis får plats mellan reglarna för att få avloppet på rätt plats upp ur golvet, hur svänger jag det rätt för att hålla mig 60mm från vägg med 110 rör?

Kanske ska ta bort första 45:an efter grenen?
 
Krilleman
Ta bort böjen som befintliga grenet sitter i. Ser ut som en 30º.

I med det nya grenet. Dubbla 45º direkt upp mot WC inte trippla som ditt exempel. Inte fel som ditt 75mm exempel - men man sparar plats.

Det går ju självklart åt lite mer delar till tvättstället? då. Vilket jag tycker du borde byta ut till 75mm rör!

50mm använder man bara när det är platsbrist.
 
Ok, då förstod jag det rätt.

Tror inte jag kan lösa det med avloppet i väggen med ett 75 rör.
 
Krilleman
Jaha, 50 röret ska upp i vägg, då blir det svårare.

Sen så skulle jag tycka att du klammar upp rören lite mer.
 
Yes, rören är absolut inte fastsatta för gott, så det blir fler klammer när sträckningen är klar
 
Krilleman
(y)
 
Har provat mig fram nu, och tycker lösningen är mycket bättre, men det blir för trångt.

I Säker vatten står att läsa:
"Stående ledning (S) som övergår i liggande ledning
(L) ska utföras med två böjar ≤ 45°"

Jag uppfattar detta som att det gäller i flödesriktningen.

Jag kan inte läsa hur man gör om det är tvärt om, alltså en liggande ledning övergår i en stående.
Min tanke var att spara plats och använda en 90 istället för 2st 45:surprised:r.
Inte för att jag vill ha en 90, men det har varit en 90 där i 40 år tidigare utan problem.

Krilleman?
 
Krilleman
Ok, det skulle kanske gå, men hur blir det i övergången ner genom golvet där jag idag har 2 st 45 grader, är den godkänd att ha en 90-böj istället?

Osäker på vad säker vatten säger på den området när jag läser där.
 
Krilleman
Va, dubbla 45:surprised:r fick ju inte plats?!

Lägg upp en bild på hur det ser ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.