Tjena.

Vi har en port som ska bytas till en vanlig ytterdörr. Öppningen idag är 130cm bred med putsad tegelfasad. Nu ska det in en 110cm bred karm så det blir följaktligen ett glapp på 20cm. Hur skulle ni fylla/ bygga det? Mura? En regel?

Hälsningar
 
  • Dubbelträdörr med glasfönster, sliten, brun, gul och svart vägg, stentrappa, stadsbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I would renovate that beautiful old door. But if you want to change it, then two posts on both sides made of double square timber 120 x 45 will be the simplest solution
 
RoTe
Varför förstöra den fina entrén?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tyvärr av brandtekniska skäl. Måste vara minst 80x20öppningsmått. Dessa är bara 70, plus att de måste öppnas utåt, och dessa öppnas innåt.
 
Kanske ett parti med (öppningsbart?) sidoljus samt lite mindre brett dörrblad än 110 kanske kan vara ett alternativ.
Med M11 i bredd tror jag det är svårt att få det snyggt om hålet är M13.
Kanske @findus42 har något bra förslag då han är duktig på detta.
 
tommib
Ser ut som att det kan bli intressant att få de där att öppnas utåt med tanke på nivåskillnaden. Ska ni göra öppningen lägre också? Eller flytta dörrpartiet inåt?

Jag håller också med övriga, varför förstöra det fina intrycket? Satsa mer pengar på detta och låt bygga en passande dörr istället för att köpa något färdigt. Sidoljus och en större dörr är kanske bra. Eller panikregel på insidan (men då ser det fult ut där).
 
Vi ska sätta den nya dörren på den "övre" nivån och förlänga graniten med 80cm bakom dörren. Anledningen att vi kören 11x21 att det är ca 100k billigare. Personligen tycker jag att symmetri är viktigt, så ett sidorfönster är sådär...
 
Kan brandmyndigheterna godkänna panikregel är det ett alternativ att renovera och vända den befintliga dörren.
Tillbaka till ruta ett där ni var den 12 januari.

Som jag sade då anser jag att ni om möjligt låter den gamla karmen vara kvar. För att minska ner innermåttet så att en 110 karm ska kunna monteras är massiva virkesblock olämpligt. Trä sväller i proportion till tjockleken och kan lätt klämma ihop en dörr när det blir fuktigt. Fyll upp med reglar och skivmaterial istället.

En nytillverkad dörr för befintlig karm skulle kunna se ut så här.
En blyertsteckning föreställande en dubbeldörr på ett papper, med ett sudd och en penna bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snabbskiss helt på fri hand. Ber om ursäkt för det. Bara för att ge lite hum om hur det kan se ut. Genom att laborera med rambredder kan det vara möjligt att få till 90cm öppning.
Passiva delen kan göras fast eller öppningsbar.

Nu hemgång.
Mvh Findus
 
  • Gilla
MrJozk och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.