M
Hej!

Lade en annan tråd i "Vatten & Avlopp" ang detta men jag tycker kanske att jag var lite snäv i min frågeställning så jag byter forumavdelning och utökar min beskrivning lite. Admin får gärna ta bort den andra tråden om hen vill!

Jag har idag en Uponor Pro 1 fördelade för golvvärme, men jag kommer inte installera mer golvvärme här och har två lediga utstick.

Eftersom fördelaren i första hand är för golvvärme så är det R25, 33m, invändig gänga på avstick (enligt tillverkaren, har inte hunnit dubbelkolla det med manualen än) och jag tycker att 15mm borde räcka till radiatorn då inloppskopplingen inte brukar vara större än 15mm ändå.

Är det någon som vet hur jag lämpligast gör kopplingen mellan fördelade och kopparrör? Det bästa hade ju vart om det fanns en koppling med R25 gänga och 15mm klämringskoppling.
Har försökt hitta något lämpligt på olika återförsäljares hemsidor men hittar tyvärr ingenting, jag kanske letar fel?
 
M
Jag var inne och kollade anslutningarna igen efter att ha insett att det känns otroligt stort med R25 som anslutning för avsticken. Tycker snarare det ser ut som att det är framledning och retur som ansluts med R25 och avsticken med R15 eller 19mm.

Återkommer när jag fått svar från Uponor ang detta.
 
Krilleman
Va? Har du R25 på sticken?

En Pro 1 fördelare med klämringskopplingar kan se ut såhär: (tillsammans med Push 23A på bilden)

Push23A_fordelare_2012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägg upp en bild på din fördelare så ska du se att det löser sig.
 
M
krilleman_215 skrev:
Va? Har du R25 på sticken?
Det stämmer bra att min fördelare ser exakt ut sådär, fast vi har ingen shunt utan kör samma framledning till allt.

Enligt Uponor support ja, men jag har mailat tillbaka och sagt att det måste vara omöjligt och att dem blandar ihop det med kopplingen mot stammen.
 
M
@toolman: det är ganska exakt dem jag har kollat på, men pga vilseledningen från Uponor så hittade jag ju inte de storlekar jag behövde där.

Men jag tror snarare att det är R10x15 jag behöver då va? Om det nu stämmer att gängorna är R10, 19mm.
Väntar på bekräftelse på storlek från Uponor.
 
M
Ja - helt korrekt! Det var jag som var ute och cyklade - klart det är någon dimension högre än R10, typ R15 :)
 
Krilleman
På matningen är det R25. Sticken har jag dålig koll på.
 
M
krilleman_215 skrev:
På matningen är det R25. Sticken har jag dålig koll på.
Precis vad jag trodde också - skulle tro att det är R15 på sticken men får se vad Uponor säger. Men nu vet jag ju i alla fall lösningen på mitt problem!

Och när jag skall koppla på sticket så räcker det väl att stänga ventil för tillopp och retur för den aktuella slingan för att slippa få massa vatten i knät? En liten skvätt kommer ju alltid men inte kan man behöva stänga både mot stam och alla övriga slingor?
 
Krilleman
Jag förstår faktiskt inte vad och hur du tänkt koppla... Lägg upp lite bilder.

Tänk på att det antagligen inte är R15 slätände på kopplingarna på sticken. Köp uponors egna kopplingar. För du har väl uponors slang?
 
M
krilleman_215 skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad och hur du tänkt koppla... Lägg upp lite bilder.

Tänk på att det antagligen inte är R15 slätände på kopplingarna på sticken. Köp uponors egna kopplingar. För du har väl uponors slang?
Har ingen bild just nu, men skall koppla en radiator med kopparrör mot fördelaren. En mot tillopp och en mot retur.
 
Om du använder gängdelar och tätar med lin/pasta så spelar det ingen roll, om det är slätände eller inte.
 
Krilleman
toolman77 skrev:
Om du använder gängdelar och tätar med lin/pasta så spelar det ingen roll, om det är slätände eller inte.
Men alla gängor är inte tilltänkta att tätas med lin & locher!
 
M
Rörisen som installerade detta tidigare använde lin överallt förutom de två utstick som han pluggade, där använde han gängtejp

Övriga utstick är jag osäker på då det inte syns något där.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.