D09
Hej

Fick ett märkligt brev från Trygg Hansa.

Bakgrunden är att jag råkade ut för en arbetsskadeolycka, där jag klämde fast handen. Dvs fick en kraftig kläm kross skada.

Förra året gjorde jag en omoperation av handen då den är helt kass.

Med operationen så följde 2 månaders sjukskrivning 100%. Vilket medförde att jag förlorade inkomst.
En del fick jag tillbaka från försäkringsskassan som gjorde ett kanonjobb.
En mellanskillnad blev kvar som Trygg -Hansa skulle betala, dvs förlorad arbetsinkomst.

Nu fick jag ett brev från dom (1år efter operationen) där dom inte anser att det är en förlorad arbetsinkomst på grund av att min totala årsinkomst det året uppsteg över vad dom hade uppskattat en normal årsinkomst för mig. Dvs det som tillkommit är övertid etc

Min åsikt är att om jag inte haft sjukskrivningen så hade min årsinkomst varit högre. Dvs jag har gjort en förlust.

1, Vad är eran personliga uppfattning?
2, Vad säger regelverket ( för er som kan )
 
Min personliga uppfattning är att försäkringsbolag gör allt i dess makt för att försöka hitta kryphål för att slippa betala ut ersättning. Hittar dom inget så hittar dom på ett och hoppas att den försäkrade accepterar "lögnen" och lägger ner fallet.

Jag anser att du ska ha ut mellanskillnaden mellan vad FK betalat ut och vad du skulle ha tjänat om du varit frisk (räknat per sjukdag).
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
dkp09 skrev:
1, Vad är eran personliga uppfattning?
2, Vad säger regelverket ( för er som kan )
1. Det låter helt åt h-vetet!
2. Vet inte, kan inte, men du bör nog studera försäkringsvillkoren för där borde det framgå hur ersättningen ska beräknas.

Jag skulle inte bara lägga mig platt, så mycket är säkert. Jag har haft väldigt olika erfarenheter av försäkringsersättningar. I vissa fall tycker jag det har fungerat mycket bra med god, snabb hjälp och skälig ersättning. I andra fall känns det som man får strida med näbbar och klor för att hävda sin rätt. Bolag och handläggare är helt klart olika.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Tror att IF hade någon intern instans man kunde få ärenden överprövade hos om jag inte missminner. Testa att få det prövat igen?
 
Av det du skriver så gissar jag att bolaget anser att du jobbat övertid för att utföra det arbete som inte blev gjort under sjukskrivningen. OM det är så så finns det en viss men långsökt logik i tankesättet. Dvs om du har en typ av arbetsuppgifter som är lite "betingsartade", en viss mängd uppgifter kommer in som du och ingen annan hanterar.

Jag skulle dels försöka visa att jag arbetat övertid i en för mig normal omfattning (om det är så), dels hävda att mitt arbete skötts av någon annan under min frånvaro, kanske med en beskrivning av uingefär vilka arbetsuppgifter jag har (men däremot undvika ämnet om jag faktiskt HAR jobbat ikapp efter sjukskrivningen),

OM bolaget resonerar så som jag gissar så känns det ändå åt h..e, för det är en bestraffning för övertidsarbete. OM försäkringsreglerna är sådana att jag måste vägra extra arbete under ett eller flera år för att få ut korrekt fösäkringsersättning, det känns ju helt orimligt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Thomas59
En bra försäkringsjurist gör processn kort med försäkringsbolaget.

Hade själv en "tvist" med mitt försäkringsbolag efter en bilolycka där försäkringsbolaget tog en rövare och erbjöd en struntsumma. Var själv nyutexaminerad jurist och en av mina studiekamraters pappa var en av Sveriges främsta försäkringsjurister. Han erbjöd sig att hjälpa mig.

Meddelade därför försäkringsbolaget att NN skulle företräda mig och det tog bara några dagar innan försäkringsbolaget självmant återkom med ett nytt förslag i "flera hundratusenkronorsklassen". Efter vissa förhandlingar ökades beloppet på ytterligare. NN berättade flera hårresande historier om hur f-bolagen regelmässigt kom med skambud men att dom snabbt brukade ändra sig då dom insåg vem dom hade att göra med.

Stå på dig och anlita en proffsig försäkringsjurist så löser det sig säkert.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
D09
Arbetar på ett stort exportbolag så när jag blev sjukskriven så tog kollegorna över bara, fanns inga arbetsuppgifter som sparades till mig ( vilket jag är glad för ) . Så när jag kom tillbaka så påbörjade jag kommande leveranser.
All övertid är egentligen beordrad och jag måste ha speciella skäl för att neka denna. Annars så finns risken för påföljd av arbetsgivaren ( Allt enligt gällande kollektivavtal ) så jag känner inget agg mot min arbetsgivare som varit shysst mot mig.

Ärligt så har jag faktiskt ett ombud, men det hindrar mig inte från att intressera mig för sakfrågan samt upplysa andra som inte har ett ombud. Har inte fått svar ännu men jag får egentligen bara kopior på kommunikationen mellan dessa.

Jag lärde mig för längesen att aldrig driva ett ärende mot försäkringsbolag själv ( med lekkunskaper ) då jag blev totalt blåst av Trygg Hansa. inser att dom kör samma stil fortfarande.

Ha ha att det gör så mycket med ett namn, har en gammal kollega som fick hjälp av en annan dåarande kollegas pappa En ganska känd jurist som löste allt med ett brev.
 
D09
Byggis1976 skrev:
Tror att IF hade någon intern instans man kunde få ärenden överprövade hos om jag inte missminner. Testa att få det prövat igen?

Är tyvärr inte If, dom har jag alla mina privata försäkringar hos och bara kanonerfarenheter av.

Har inte bemött deras beslut ännu.
 
Jag tror att alla försäkringsbolag har en kundombudsman (kan nog heta olika i olika bolag). Jag har uppfatta att de är skyldiga att ha en intern funktion för överprövning av beslut.

Det finns även en extern organisation heter något i stil med konsumenternas försäkringsbyrå, de skall ge råd i situationer som den här. Den finansieras kollektivt av förs. bolagen (tror jag).
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hemmakatten
Betalade f-kassan ut ersättning för ett fiktivt övertidsarbete? Har jag svårt att tro. Och det är samma sak för ett försäkringsbolag.

Jag tycker faktiskt att det är ganska rimligt att använda den fastställda månadslönen som måttstock. Det skulle annars bli ordentliga diskussioner om hur många övertidstiimmar du skulle eventuelt ha.

Det är
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D
Hemmakatten skrev:
Betalade f-kassan ut ersättning för ett fiktivt övertidsarbete? Har jag svårt att tro.
.
.
Jag tycker faktiskt att det är ganska rimligt att använda den fastställda månadslönen som måttstock. Det skulle annars bli ordentliga diskussioner om hur många övertidstiimmar du skulle eventuelt ha.
Men övertidsarbetet var väl inte synkroniserat med sjukskrivningen. TS kunde ju ha haft övertidsarbete både före och efter själva sjukskrivningen det året och varit helt utan inkomst från arbetsgivaren under sjukskrivningsperioden. Det är väl klart att man skall ha sjukpenning när man inte kan arbeta, även om man övertidsarbetat tidigare under året. Om du själv har arbetat hårt från jan-nov och övertidsarbetat 160 timmar under dessa 11 månader och sedan blir sjukskriven hela december, tycker du då att du inte skall ha någon sjukpenning för december, eftersom du ändå har fått ihop en "normal" årsinkomst redan? I så fall varför begränsa det till ett år, då kan man lika gärna resonera som så att du under din livstid har fått ihop en normal inkomst med övertidsarbete, så om du blir sjukskriven 1 år så skall du inte ha några sjukpenningar då heller. Det finns ju inget magiskt försäkringsmässigt just med nyår.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag hoppas och tror att Hemmakatten menar ungefär som er andra. Att bedömningen överhuvudtaget inte baseras på eventuella arbetade timmar utan på utebliven arbetstid som ersätts med den ordinarie lönen.

Alltså är man ej disponibel under 2,5 månad skall 2,5 ggr månadslön utgå. Finns inget i några vanliga villkor eller i IFU utbildningarna som stödjer att neka på grund av förhöjd lön andra månader såvida de inte försöker hävda försäkringsbedrägeri - alltså att kunden i själva verket arbetat men fått lönen utspridd på andra månader. Men då hade du istället fått information att ärendet är under utredning och det hade dragit ut rejält på tiden.

Det är helt rätt som hempularen säger att alla försäkringsbolag har en intern överprövningsfunktion. Du ska få information hur man överklagar beslutet. Får du ingen upprättelse där heller är ARN ett bra alternativ.

Från början hade jag dock låtit ditt ombud försöka förhandla direkt med nuvarande skadereglerare och argumentera för eran ståndpunkt
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hemmakatten
Jo kinglolle, så menade jag förstås även om det blev lite oklart. Vi har gäster hela helgen och jag tänkte varva ner lite i sängen gm att läsa lite i forumet. Uppenbarligen somnade jag gott innan jag hann skriva färdigt...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Nä, inga förväntade övertider betalda av f-kassan. begärde inte heller det.
Har inte heller begärt det hos Trygg Hansa, utan endast mellanskillnaden av utebliven ord lön och utbetald ersättning hos försäkringskassan.

lite som ni skriver så hade jag övertiden Jan - okt och sjukskriven okt, nov.

Men hur kan man bestämma vad en människa ska tjäna? Jag är ju inte begränsad till att göra bra affärer vid sidan av, eller ha ett extrajobb. Eller?
 
D09
Ja, ombudet sköter all kommunikation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.