Hej!
Jag blir så förvirrad. Läser lite olika på Google angående förlimma innan tapetsering. Även grundarbetets alla moment varierar.

Min första fråga är om jag ska förlimma efter det att jag spacklat igen hål och slipat? Eller förkomma när jag bredspacklat och slipat?

Titta gärna igenom momenten jag i huvudet har planerat. Har jag glömt något, har något onödigt moment för mycket och är momenten i fel ordning?

1. Ta bort gammal tapet. I mitt fall all tapet.
2. Borsta av väggarna.
3. Spackla igen hål och större ojämnheter. Spackla så många gånger det behövs.
4. Slipa bort överflödigt spackel när det torkat. Slipa sedan alla väggar med grovt slippapper lite snabbt. Inte så noga.
5. Borsta av allt damm.
6. Bredspackla och slipa jämnt.
7. Förlimma alla väggar.
8. Använd vit latexfog. Måla sedan över med takfärg/väggfärg?
9. Måla taket och dra ner färgen några cm på väggen.
10. Tapetsera
 
Jag är lite tveksam till momentet bredspackla? Om det i dagsläget sitter tapeter, och underlaget dugt för det, så finns det ingen anledning att bredspackla. Det gör man om underlaget ex. är gammal strukturerad glasfiberväv.

Utan spackla ojämnheter, som kanske uppstår när du tar bort tapeterna.

Latexfog. Ja om du har springor där det skall täckas med färg, så kan man använda latexfog. Jag har personligen här hemma övergått till att foga med fog baserad på ms polymer. Det finns från de flesta leverantörer, billigast jag har hittat: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/BT-Multibond-2000028571/

Det är en fog som är mer elastisk än Latex fog, mer gummiartad. Påminner om silikonfog, med skillnaden att denna fog kan man måla över.

Latexfog tenderar att spricka i många fall.
 
H hempularen skrev:
Jag är lite tveksam till momentet bredspackla? Om det i dagsläget sitter tapeter, och underlaget dugt för det, så finns det ingen anledning att bredspackla. Det gör man om underlaget ex. är gammal strukturerad glasfiberväv.

Utan spackla ojämnheter, som kanske uppstår när du tar bort tapeterna.

Latexfog. Ja om du har springor där det skall täckas med färg, så kan man använda latexfog. Jag har personligen här hemma övergått till att foga med fog baserad på ms polymer. Det finns från de flesta leverantörer, billigast jag har hittat: [länk]

Det är en fog som är mer elastisk än Latex fog, mer gummiartad. Påminner om silikonfog, med skillnaden att denna fog kan man måla över.

Latexfog tenderar att spricka i många fall.
Du missade nog att jag skrev att all tapet är borttagen. Rå betong måste jag helt klart bredspackla.

Tack för tipset angående fog! Ska gå in på sidan du länkat till.
 
Du har spaltat upp alla moment helt korrekt.
Välj hellre att finare slippapper så får mindre damm både på vägg och på dina golv. Vanlig latexfog räcker gott och väl, viktigt att låta den torka ordentligt innan du målar över den. När det gäller bredspacklingen så skulle jag rekommendera att du använder ett rullspackel, bara att rulla ut och släta. Snåla inte på spackel, det finns nämligen ingen färg som döljer dåligt underarbete.
Lycka till...
 
S SpackelFredrik skrev:
Du har spaltat upp alla moment helt korrekt.
Välj hellre att finare slippapper så får mindre damm både på vägg och på dina golv. Vanlig latexfog räcker gott och väl, viktigt att låta den torka ordentligt innan du målar över den. När det gäller bredspacklingen så skulle jag rekommendera att du använder ett rullspackel, bara att rulla ut och släta. Snåla inte på spackel, det finns nämligen ingen färg som döljer dåligt underarbete.
Lycka till...
Yay! Då vågar jag börja äventyret och hoppas på snygga tapetserade väggar. Jag ska alltså inte måla väggarna men vita tapeter avslöjar säkert skavanker de också.
Tack för ditt svar!
 
  • Gilla
SpackelFredrik
  • Laddar…
Hej!
Jag fortsätter i den här tråden med en fråga.

Vi slipar betongvägg innan bredspackling.
I groparna i betongen finns detta gula. Färgerna blir knaskpå fotot . Men tror ni ser vad jag menae ändå. Detta finns mer eller mindre överallt.

Vad är det för något? Gammalt tapetlim?
Om jag skrapar i groparna med en spik lossnar det mesta. Hjälper ju inte att slipa ovanpå...
Kommer bredspacklet fästa ändå?

Om inte, hur får jag bort det?
Har sopat av alla väggarna med skurborste men det räcker inte.
 
  • Betongvägg med gula rester i gropar, troligtvis gammalt tapetlim, före bredspackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Gammalt missfärgat tapetklister , troligtvis förlimmat då det är en putsvägg innan tapeterna kom dit , svårt att få en tapet att fästa direkt på puts , limmet torkar direkt
 
Det är en betongvägg. :)
Jag ska ju bredspackla ovanpå betongen. Min fråga är om det kommer fästa om det gamla tapetklistret sitter kvar.
Jag ska förlimma på bredspacklet sedan.
 
S
För att se om spacklet fäster och sitter fast får du nog prova på en mindre del av väggen ,
Gammalt lim kanske löser upp sig med vätan i spacklet
 
S skutten11 skrev:
För att se om spacklet fäster och sitter fast får du nog prova på en mindre del av väggen ,
Gammalt lim kanske löser upp sig med vätan i spacklet
Usch jag hoppas det sitter. Är ett jättejobb att få bort limresterna :cry:
Har lagt ner massor av tid för att ta bort alla tapeter. Har nu slipat med maskin. Känns som att börja om igen i så fall.
 
S
Lider med dig , det med limrester är ett otyg , Oavsett om du målar eller tapetserar så kommer
dom små knopparna att synas väldigt bra , allra helst vid tapetsering , hela tapeten kommer att vara knottrig , ungefär som det ligger smågrus bakom
Så en helspackling är nog det enklaste , så knottret hamnar under , men prova som jag sa
 
  • Gilla
EmmaSmåland
  • Laddar…
Det räcker att du slipar av väggarna innan spackling. Den lilla limmängd som finns kvar påverkar inte spacklet.
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
S SpackelFredrik skrev:
Det räcker att du slipar av väggarna innan spackling. Den lilla limmängd som finns kvar påverkar inte spacklet.
Åh nu känns det bättre! Dessutom heter du SpackelFredrik så jag litar på dig :p
Tack!
 
  • Gilla
SpackelFredrik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.