Hej

Vi ligger i en tvist med en hantverkare ang ett klinkers/kakeljobb i badrum/tvättstuga och söker därför information ang förlikningsförhandlingar via tingsrätten.

Den direkta frågan lyder:

- kan förlikningen skötas via telefon, dvs ena partens ombud ringer upp en rådman per telefon under helgen. Denne rådman ringer sedan upp andra partens ombud. Alltså har förlikningsdiskussioner förts utan att samtliga rådmän varit närvarande.

Är detta ett normalt förfarande?
 
De fall jag har hört talas om så har man träffats för en inledande förhandling, och där förlikats. Men ofta finns det ju förlikningsbud som avgivits i förväg.

Om förlikningen handlar om något annat är pengar så fundera på vilka "straff" som skall vara aktuella om villkoren inte uppfylls.

En släkting köpte hus, det fanns ett oavslutat fasadputsningsjobb på huset, och det var fel årstid för att göra klart. I köpeavtalet skrevs in att säljaren, som på sätt och vis hade en byggfirma, skulle göra fasaden klar senare.

När jag fick höra talas om den klausulen så var min omedelbara reaktion, men vad händer om han inte gör det?

Mycket riktigt, det blev ingen puts det året och inte nästa år heller, ständiga löften om "nästa vecka" osv.

Släktingen stämde säljaren, det var fler saker, dolda fel, lögnaktiga utfästelser om skicket osv. Efter mycket strul blev det en förlikning ang. blandannat putsjobbet. Släktingen var glad över att det "äntligen var över". När jag läste förlikningen så stod det om putsjobbet att säljaren hade förbundit sig att utföra det i enlighet med avtalet, inget mer. Jag reagerade direkt, men vad händer om han inte gör det, det är ju ingen skillnad mot det första avtalet som han inte fullföljde.

Mycket riktigt det blev inget putsat, släktingen fick än en gång stämma säljaren, en ny förlikning, denna gång har jag för mig att säljaren fick betala en mindre summa istället. Totalt tror jag att det gick ca. 8 år innan ärendet var klart. nettot efter att självrisken på rättskyddsförsäkringen var betalt blev mindre än 5 000.

Så se till att redan i förlikningen få in "vite", så att om förlikningen inte följs, så skall X kronor betalas. En sådan fodran är mycket lättare att få ut.
 
Jag har med intresse följt era inlägg då jag uppskattar att ni är några månader före oss i processen (jag har inte längre något hopp om att vår motpart kommer att ge sig innan tingsrätt trots överväldigande mängd bevis om felaktigheter).

Det sagt, jag kan inte svara på er fråga. Men jag föreställer mig att när ni har kommit så långt som till tingsrätt så har ni redan juristhjälp. Er undran torde vara en enkel fråga för dem. Har ni mot förmodan inte egen jurist kan villägarnas svara på detta kostnadsfritt. Vill du inte anlita dem hjälper jag gärna till att rekommenderar fastighetsjurist då ni är i samma område som vi.
Lycka till
 
Bogeymannen skrev:
Hej

Vi ligger i en tvist med en hantverkare ang ett klinkers/kakeljobb i badrum/tvättstuga och söker därför information ang förlikningsförhandlingar via tingsrätten.

Den direkta frågan lyder:

- kan förlikningen skötas via telefon, dvs ena partens ombud ringer upp en rådman per telefon under helgen. Denne rådman ringer sedan upp andra partens ombud. Alltså har förlikningsdiskussioner förts utan att samtliga rådmän varit närvarande.

Är detta ett normalt förfarande?
Det är alltid bäst att förlikningsdiskussioner förs med bara en av rådmännen (eller domare rättare sagt). Problematiken med att sköta en förlikningsprocess är att domaren kan bli så involverad i förhandlingarna att hon/han inte kan fortsätta som domare i målet om förlikning inte kommer till stånd. Domaren blir helt enkelt jävig.

Att byta ut en domare i ett mål med tre domare är förhållandevis enkelt. Involverar sig alla tre domare på så sätt att de måste bytas ut kommer det bli en ordentlig fördröjning i processen.
 
Min sambo jobbar som jurist och han har förhandlingar på telefon mest hela tiden. Fast inte på helgerna såklart utan bara på kontorstid.
 
byggankan skrev:
Min sambo jobbar som jurist och han har förhandlingar på telefon mest hela tiden. Fast inte på helgerna såklart utan bara på kontorstid.
Inser att jag kanske missuppfattade frågan i mitt inlägg ovanför. Om frågan var om man kan ha förhandlingar på telefon så instämmer jag med byggankan. Man kan ha förhandlingar på telefon.
 
Hej

Tack för alla svar, då har vi överambitiösa rådmän i vår tingsrätt verkar det som.
 
Det är väl så att alla (?) civilmål av privatkaraktär behandlas så av tingsrätten att man innan huvudförhandling gör ett försöka att åstadkomma en förlikning. Så har det varit de gånger jag varit i rätten i tjänsten i a f. Alltså oavsett vilka diskussioner parterna har haft innan gör man ett förlikningsförsök innan rättegångens början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.