Jag ska byta tak på huset inom kort och tänkte passa på att förlänga takutsprånget, är lite osäker på hur mycket jag ska bygga ut det dock! Jag har redan förlängt takfoten på långsidorna av huset - där byggde jag så det blev ca 45-50 cm från fasad till takfotsbrädan, dvs exkl hängränna.

Men nu gäller det kortsidorna/gavlarna på huset.. Ska jag bygga lika stort utsprång där eller vad tror ni blir snyggast? Brukar man ha lika långt utsprång på gavlarna som på långsidorna eller kortare/längre?
Tror ni att ca 45 cm blir lagom utsprång på kortsidorna också? :)

Det är en 1.5-plans trävilla btw..
Tacksam för tips!
 
vollerys skrev:
Jag ska byta tak på huset inom kort och tänkte passa på att förlänga takutsprånget, är lite osäker på hur mycket jag ska bygga ut det dock! Jag har redan förlängt takfoten på långsidorna av huset - där byggde jag så det blev ca 45-50 cm från fasad till takfotsbrädan, dvs exkl hängränna.

Men nu gäller det kortsidorna/gavlarna på huset.. Ska jag bygga lika stort utsprång där eller vad tror ni blir snyggast? Brukar man ha lika långt utsprång på gavlarna som på långsidorna eller kortare/längre?
Tror ni att ca 45 cm blir lagom utsprång på kortsidorna också? :)

Det är en 1.5-plans trävilla btw..
Tacksam för tips!
Samma mått fungerar bra, 45cm är ett bra mått. Kanske spelar storleken på huset roll för hur proportionerna ser ut, men på vårat hus fungerar 47cm från panelbräda - utsida vindskiva / utsida pannbräda bra. Det är 5m brett och 12m långt ca.

DSC_0100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har förlängt tassarna och takutsticket så att de är samma mått (ca 45cm). Provade med flera olika mått men tyckte att 45-50 cm såg bäst ut, man vill ju inte att det ska se rumphugget ut och inte heller som att man tagit på huset en hatt... :)
 
Jag har förlängt mina så att det ryms 4 st 22x120 brädor plus lite mellanrum. Samma runt hela kåken.
 
Tack för era svar! Verkar som jag inte är helt fel ute iaf..
Lägg gärna upp bilder på era hus och takutsprång som ronolo gjorde! Snyggt hus btw :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.