Hej!
Vi har flyttat en radiator ca 2m horisontellt. Den var ansluten med gamla stålrör DN20 ca 27mm diameter med 3mm gods.

Vår byggare, som nog inte var röris, kapade rören i källaren och förlängde med 28mm kopparrör, samma ytterdia men de är ju bara 1.2mm tjocka. Han använde en massa 90graders klämringskopplingar istället för bockningarna som rören hade innan.

Jag har nu inget flöde i radiatorn. Om jag tömmer vis luftskruven så stiger temperaturen men det blir inte varmt på utröret i botten.

Har dragit upp ciruklationspumpen till max och stängt alla andra radiatorer men får ändå inget flöde.

Vad kan det vara som felar?
 
Bilder underlättar.

Stängd returventil?
Går returen upp å sen ner igen för att slutligen gå upp till radiatorn? För i så fall kan det vara en luftficka som hindrar flödet.
Skiftat retur och framledning? Så att flödet går baklänges genom radiatorn, för då kan termostatventilen strypa allt flöde.
 
Allt går nedifrån och upp. Funderade också om det var kopplat bakofram men när jag följer rören så verkar inflödet vara påkopplat där uppe.

Gammal radiator med markerat varmt och kallt, ventilkran och underhållsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir alltså bara varmt där uppe för att jag släppte ut en massa vatten genom luftskruven

Ventilen här är maximalt ”utskruvad”
Hand som justerar ventil på en radiator med synliga rör och värmesystemets delar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ser en returventil ut? Har jag en sån?
Värmesystemets rörkoppling med en fullt öppen ventil och luftskruv, fråga om returventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sista bilden visar returventilen, under täcklocket finns en skruv (spår, insex) som man kan skruva på för att justera/stänga av flödet med.

Har hantverkaren använt vanlig klämringar eller speciella klämringar för stålrör vid anslutningarna mot stålrören?
Använder man vanliga klämringar så blir det galvanisk korrosion och det kommer att börja läcka vatten med tiden.
 
Tack. Den kände jag inte till. Har skruvat upp locket nu. Läcker ut en del! Haha.
Nej. Det är såna där plastklämringar, vatette som är till för mötet med stålrör. Det var det enda jag hade koll på själv!
Hur mycket skall man öppna returen då?
Ingen insex här inte. Oldschool spårskruv! Och det läcker som satan!
 
skall den skruvas ur då? Då läckte den ännu mer
Läckande vattenanslutning med en skruvad mutter, omgivet av hårtork och pappershanddukar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra att de använde rätt typ av klämring.

Ja, äldre returventiler kan läcka.
Hur mycket man kan/ska skruva upp skruven är olika på olika returventiler.
Vissa har en ”spårring” som gör att det inte går att skruva ur skruven helt, vissa har inte denna utan där kan skruven/ventilkäglan ”flyga ut”.
Från helt stängd så bör det gå att skruva några varv iaf.
 
Varför har man både ventil in och ut tro? Borde det inte räcka med in?
 
Vilken hjälte du är Demppa!
Nu stiger tempen på returen!
Termometer mäter temperaturen på en rörgenomföring med skyddande handdukar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Knarket Knarket skrev:
Varför har man både ventil in och ut tro? Borde det inte räcka med in?
Någon vill kanske tillfälligt ta bort radiatorn och tapetsera.
 
Eller framför allt att kunna styra ”max” temperatur vid fullt öppen. Så att alla rum får önskad temperatur vid fullt öppen och man får ett balanserat system. Annars kan något element bli utan cirkulation och värme.
 
  • Gilla
Knarket
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.