Jag är ett stort fan av festool ctl 22, en riktigt bra dammsugare enligt min mening. Suger bra, med uttag i maskinen, varierbart sug (som inte påverkas av varvtalet på inkopplad maskin som på dammsugare med enklare elektronik) med bra filter och dessutom en allmänt robust konstruktion.

Men naturligtvis finns det utrymme för förbättringar. Min gamla dammsugare (en festo SR-151) hade ungefär dubbla eftersugstiden jmf med ctl 22, vilket betydde att det blev betydligt mindre damm och spån kvar i slang och vid maskinen vid de allra flesta arbetsmoment. Varför festool gick från ca 5 sek med SR-serien till ca 2-3 med CTL-serien vet jag inte, men jag vet att jag inte gillar det.

PHL här på forumet kan det här med elektronik, kretskort etc på sina fem fingrar, och är dessutom en shysst kille som delade min dammsugare, stirrade på kretskortet till han begrep hur det fungerade och vad alla komponenter hade för roll (jag frågade Festool Sverige om detta, men de hade inte uppgifterna). Därefter tillverkade han ett eget kretskort och lödade fast på det befintliga.

På utsidan av maskinen syns ingenting. Men nu har jag möjlighet att, genom att vrida på det vanliga reglaget, välja original 2-3 sek eftersugstid eller ca 5 sek eftersugstid. Jag har ännu inte hittat något moment där 2-3 sek är bättre än 5, men möjligheten finns om jag skulle göra det.

I samband med detta så fixade PH också en annan sak som jag har irriterat mig på länge. Ofta använder jag mig inte av någon förlängningssladd, utan använder ctl22 som "förlängningssladd" och pluggar in verktyg+dammsugarslang i maskinen. Men ibland så vill jag använda maskiner utan dammsugarslangen, tex en multimaster för sågning. Då måste jag lägga slangen på golvet och låta ctl22an vara igång - för om maskinen inte är tillslagen så finns det ingen el i uttaget. Det är rätt störigt. Så nu har PH programmerat ett "ström till"-läge där det finns ström i dammsugarens uttag utan att dammsugaren är igång eller slås igång när man startar elhandverktyget.

PHs modifiering av min maskin fungerar utmärkt och jag rekommenderar den varmt!

Det blir inga bilder i detta inlägg - maskinen ser helt enkelt exakt likadan ut som tidigare (på utsidan då alltså).
 
  • Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Exakt de modifieringar som gjorts på din CTL 22:a hade jag önskat göra på min CTL 36:a: Synd bara att man inte reder ut det på egen hand. Nu vet jag i alla fall att det överhuvudtaget är möjligt. Jag har ingen koll på vad elektronikkomponenter går loss på, men ungefär vad kostade kalaset?
 
Jag har precis som du daniel ireterat mig på exakt sama saker. Det där med "förlängningssladd" är nog mest iriterande
Jag är oxå inntreserad. Det nya kretskortet är det inbakad som det gammla är, har jag för mig! för att tåla damm bätre om inte kan man göra det själv.
Vad kostar ett kort.

Det är ett perfekt tillfälle att träffas och modda dammsugare ha haa(jag skrattade själv) otroligt nördigt

Tyvärr så händer det roliga som vanligt för långt söder ut.

Mvh Pär H
 
CTL26/36 är klurigare då hela kortet fått sig ett bad i epoxi eller liknande. Jag har dock funderingar på modd av den oxo, finns vissa signaler tillgängliga i expansionsluckan för extra eluttag. På min gamla Kärcher hade jag fjärrkontroll för att kunna ha dammsugaren stationärt under arbetsbordet och lätt starta den när man skulle snabbstäda. En sådan modd borde gå att få in i expansionsluckan helt utan ingrepp på kretskort.
 
Redigerat av moderator:
Går det inte att få t.ex Cleantex CTL 26 med ett andra eluttag med konstant ström?

Är inte det i princip samma sak, eller lär maskinen fortfarande vara på för att det skall fungera, isåfall inte konstant "konstant ström" utan konstant när maskinen är igång?

Lite missvisande beskrivning isåfall ?

Är precis i tagen att beställa en ctl26 själv, därav intresset..
 
Redigerat:
Kommer nog köpa den från en lokal ÅF. Inte för att jag räknar med rabatt på verktyget i sig då dom verkar följa listpriser ganska strikt..
:(
Däremot är jag trogen kund och känner många i personalen, så förhoppningsvis kan jag få bra priser på tillbehör istället.

Den ÅF med störst urval på hyllan och troligtvis bäst kunskap/service är faktiskt även min favorit färghandel. Så det slår ju lite hål på den myten med..

Hade först tänkt mig den enklaste varianten av modellen men det skiljer ju så lite i pris att det känns som att ett konstant ström uttag kan vara värt de extra slantarna..

Men är det någon som vet om det konstanta uttaget levererar ström även om maskinen inte är igång?

Som ovan nämnda modifikation..
 
Redigerat:
Ja, det konstanta uttaget levererar även fast maskinen är av.
 
Det går att bygla om ett fast extrauttag till ett extra med till/frånslagsautomatik. Har inte gjort det på min CTL26:a men kollar man på det så är det bara att flytta på två flatstift.
 
Men allt sånt moddande kräver väl ingrepp innanför höljet, eller?
 
Ingreppet för att ändra mellan fast eller med automatik på CTL26:an kräver att man monterar ur uttaget som sitter i expansionsuttaget. Det gör man med en insexnyckel och är något som man som slutanvändare kan göra.
 
Ja det förstås, tänkte inte på att det är det är konstruerat så att man ska kunna byta ut extrauttagen själv.

Vet du något om hur tryckluftstillbehöret fungerar phl. Det kräver väl en särskild variant av ctl26, eller är det oxå något man kan låsa upp för med nån modifikation?

Har inte full koll på hur det tillbehöret funkar.
 
Man slänger in en annan expansionsmodul i expansionsfacket. Modulen har tryckluft in och tryckluft ut. När man kör ett verktyg antar jag att luftflödet detekteras och startar maskinen. Skulle själv vilja kolla på en sådan modul för att få klart för mig hur signalerna i kontakten internt i dammsugaren fungerar. Har en ny modifikation av Festools dammsugare på gång...
 
Vad är det för spännande på gång då? Och till vilken modell, är det för ctl26?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.