Halloj, behöver lite vägledning med mitt gamla 40-talstorp.

Jag ska sätta upp hängrännor på ena sidan av huset (som man inte verkar hunnit med när man la taket för ett par ägare sedan.) Takstolsbrädan skulle hamna för långt in om jag monterade den direkt på takstolarna så jag behöver förlänga dom. Så långt är det nog inget problem, de har gjort så på andra sidan huset så jag smygkikar lite där.

Klureriet börjar när vissa takstolar verkar har blivit lite sneda med tiden. Men jag vill ju ändå ha förlängningarna raka så jag kan skarva över takstolsbrädorna på ett vettigt sätt. Hur gör jag då? Ska jag såga till perfekt vinkel längs alla tre axlar? eller kan man sätta en kil emellan? Hjalp
 
Ett alternativ kan vara att sätta vinkelbeslag i råsponten och fästa takfotsbrädan i de. Beroende på hur synligt det blir kan man snygga till i efterhand med förlängning av takstolarna som möter takfotsbrädan. Tänker att dessa förlängningar blir lättare att kapa till när takfotsbrädan är på plats.

MVH
 
A abygg skrev:
Ett alternativ kan vara att sätta vinkelbeslag i råsponten och fästa takfotsbrädan i de. Beroende på hur synligt det blir kan man snygga till i efterhand med förlängning av takstolarna som möter takfotsbrädan. Tänker att dessa förlängningar blir lättare att kapa till när takfotsbrädan är på plats.

MVH
Tackar för svaret! Jag hade inte tänkt på den lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.