I badrummet tänkte jag sätta ett nytt tak av träpanel under det gamla, bla. för att få rum med spottar.
Har inte riktig bestämt mig hur mycket än, ev. blir det bara panelens tjocklek och koppar till spottarna (om de får plats) i värsta fall 100 mm + panel
Jag har ett ventrör med ventil om kommer ner i det gamla gipstaket. Hur flyttar man ner det på ett enkelt sätt?
Röret sitter där det sitter så det måste till nån sorts förlängning på det.
Lite idétorka just nu, kanske nån som har gjort nåt liknande?
 
Om du inte kommer åt att lossa hela röret och förlänga det med ett nytt, så är mitt tips att köpa en nippel och förlänga röret med en rörbit av samma dimension eller en sk muff. Sedan sätter du på lite PL400 lim på nippeln och röret. Låter det torka ett dygn sätt sedan dit ventilramen och tryck/skruva FD donet. Klart:)
 
Det funkar nog om man vill förlänga det 10 cm eller mer.
Men problemet är väl om man bara ska förlänga några cm, det du beskriver förlänger väl minst 10 cm (tror mitt rör är 10 cm i diameter).
Har smygkikat lite på varuhusens ventavdelningar och det var väl vad jag kom fram till där. Rätta mig gärna om jag tänker fel.
 
Hur många cm har du totalt ner från taket då? Då blir det lite problem om muffen bygger förmkt.
Då kan du förkorta både nippel+rörstumpen maximalt...går säker få ner till 50mm med ventilramen.Limma alla delar och låt torka. Annars får du väl göra hål i taket och sätta igen den efteråt. Eller så sätter du dit en inspektionslucka, bra för mycket, bla spotlights och annat man vill komma åt ovan taket.

Lycka till
 
Har samma problem. Fråga? kan man inte bara dra upp en bit flexslang???
 
SvenD skrev:
Jag hade samma problem när jag sänkte taken och löste det med såna här:

[länk]

Jag tror de finns i två längder

Den sticks in i befintligt spirorör. Om första kröken ligger för nära så måste man kapa bort tätningen och limma SMFU i det befintliga spiroröret

Tack, det verkar ju vara den grej man behöver.
Får kolla med Ekesjöö de skulle ju vara en av återförsäljarna i Stockholm, om de har den hemma.
 
Lindab har sitt lager på Ranhammarsvägen i Bromma. Ett stenkast från Ekesjöö. Där köper jag mina ventgrejor. Inte billigare, men de har nästan allt i lager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.