Har ett hus med mansardtak, vill nu både byta tak och sedan tilläggsisolera ytterväggarna och sedan byta fasad.
Hur gör man för att förlänga ut takfoten på ett bra sätt?.... Eftersom tilläggsisoleringen av väggar samt ny fasad kommer bygga ganska mycket 15cm?... så kommer ju det inte va något kvar mellan tak och väggar...
tips? kinavipp låter inte allt för intressant
 
Vi gjorde en kinavipp, tyckte inte det blev så illa jämfört med hur det såg ut innan och det finns inte så jättemånga alternativ om man vill ha ett taköverhäng. Ska ni byta tak kan man ju annars bygga på takstolarna uppåt.
 
  • kines.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • husfront orginal.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okey, aaa det ser ju faktiskt ganska bra ut ändå..! Svårt att göra detta själv?
Men om man bygger på takstolarna får man byta ut all råspont, lite onödigt kanske men blir kanske de bästa...

Tänkte på ditt hus där, där taket bryts, är det bärande väggar eller något som stöttar takstolarna just där?
 
Kan du inte förlänga takstolarna med reglar och spikbläck?

Det har jag tänkt att göra, har ett tilläggsisolerat hus av förra ägarna...
 
para:

Ditt hus blev väldigt fint...

Men det skulle inte passa mitt hus.
 
Ursäkta en okunnig; kinavipp?
 
Ola78
Dalbotös skrev:
Ursäkta en okunnig; kinavipp?
Kinavipp/kinaknäck är den nedersta delen av taket som har en liten annorlunda brytning än resten av taket. På fackspråk kallas det för bruten takfot.
 
ztreet skrev:
Okey, aaa det ser ju faktiskt ganska bra ut ändå..! Svårt att göra detta själv?
Men om man bygger på takstolarna får man byta ut all råspont, lite onödigt kanske men blir kanske de bästa...

Tänkte på ditt hus där, där taket bryts, är det bärande väggar eller något som stöttar takstolarna just där?
Mina snickare gjorde det men det är nog inte så svårt, bara regla på vid sidan om de vanliga takstolarna.
Hade inte en tanke på kinavipp från början men jag ville ha en takfot på ca 40cm och med 63graders taklutning hade vi behövt dra ner taket 80cm, nästan ner till överkant fönster och då ser taket jättestort ut. Som en stor mössa på huset.

Har inget som stöttar där taket bryts.
Stödbenen för kattvinden är bara 70-80cm höga

På gaveln kapades råsponten vid första takstolen och den nya som sattes dit var 40cm längre så vi fick ett taköverhäng på gaveln också.

Huset hade tegelfasad som sattes dit på 70-talet av förra ägaren och det var då takfot och gavelutsprång försvann. Vi rev ned tegelfasaden och bakomliggande gammal panel in till plankstommen. Sedan reglade vi på med 90regel och isolering. Utanpå det satte vi 70mm västkustskiva (stora heltäckande skivor) och ytterst luftspalt och ny träfasad.

Fönstrena bytte vi också och flyttade med ut så dom livar med fasaden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.