Jag vill lägga min 3-kammarbrunn ca 40m bort från farbar väg men nu skall det bli lag på 10m från farbar väg för att de som slamsuger skall få bättre arbetsmiljö förhållanden.

De förslag som ev kom på tal är att:
1. Jag rullar ut egen slang när de kommer.
2. Lägga ner eget sugrör med kopplingspunkt inom 10 m från väg.

Har någon erfarenhet av detta? Vad skulle de olika lösningarna kosta?
Tomten passar inte för att ha en 3 kammarbrunn där de föreslår för jag vill ha självfall ner till brunnen och jag vill ha stort avstånd mellan vattenbrunn och 3-kammarbrunn.

Tacksam för er hjälp!
 
Är det verkligen lag på det? Att diskussioner har förekommit vet jag men pratade med miljö/hälso-avdelningen i min kommun för bara en månad sedan och då var det inga problem att som vi ha 3-kammarbrunnen ~20 meter från väg. I tömningspriset ingår 25 meter slang har jag för mig att de sa. Vi pratade lite löst om andra alternativ, såsom egen sugslang, men det var inte vanligt sades det, endast vissa få ställen med väldigt långt till brunnen, och som jag förstod det krävde det en speciell bil...fast jag är osäker på den punkten.
 
punkt 3. Bygga farbar väg till brunnet.

Protte
 
3. Är inte ett alternativ.
Jag har ingenstans att lägga vägen och jag vill heller inta ha någon.

Nej, det är inte klubbat än men det verkar som om det blir det. Jag kan tillägga att jag bor i Uppsala och här är alla rätt omständliga Jag skall kolla med Uppsala vatten hur de ställer sig till "undantag".
 
Hur är det vid brunnen sen då om det ligger en slang nedgrävd. Slamsugschauffören ska släpa med sig en slang och koppla på där borta?
På minussidan blir även att ju längre sugsträcka desto sämre sugkapacitet.
 
Krilleman: Tack, det skall jag kolla upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.