Hej på er, underlig rubrik kanske, men för er som använt en överhandsfräs tillsammans med diverse jiggar som man i vissa fall sätter fast på foten av fräsen. Är denna jigg 12 mm tjock så ta man ju också bort 12 mm av "djupet" på fräsen. Har nu funderat på om man inte borde kunna sätta någon form av förlängare på fräsen som rent krasst skulle kunna ta bort denna förlust.
Är det någon som sett en sådan produkt? Eller kanske man får tala med en verktygsmakare om detta och få en tillverkad.

Ideér?

Kjell
 
Är det 8mm eller 12/12,7mm spindel? Till det senare finns det gott om förlängare hos exempelvis Axminster.
 
Det är dessvärre 8 mm.
Får kolla med Axminster.. Tack för tipset.

Kjell
 
Jag har upplevt att när jag använder långa stål på 8mm axel att jag lätt får oscillation på stålet vilket återspeglar sig i resultatet. Kan tänka mig att det lätt blir samma fenomen med en "collet extension"
Inte riktigt lika känsligt på 12mm axel i mitt tycke.

Verkar dessutom som att axminster bara har till 1/2" - Men det finns att få tag till 8mm, bara inte hos axminster som det verkar.
 
Gammal tråd nytt liv:)
Denna förlängare verkar smart. Kanske finns hos andra men är inget jag sett tidigare.

 
Principen är inte ny, den används i borrsammanhang. Googla tex "drill extension collet" så dyker det upp en del varianter. Ett exempel: https://www.mscdirect.com/industrialtools/collet-extension.html

Belastningen på förlängaren blir ju olika för borrning/fräsning. Är det kanske därför denna variant inte tidigare dykt upp i frässammanhang?
 
byggde bord till överhandsfräsen för nått tag sedan och undersökte detta lite. Nu är jag ingen expert men det fins mycket hållare till mera CNC fräsar och så, och där finns ett system med ER11, ER16, ER20 m.f. som har mutter och collet.

Söker man på tex ebay efter C12 ER16 får man många träffar, C12 är diameter på skaftet och ER16 är storleken på collets. Finns även med andra skaft, tex 8mm.

http://www.ebay.com/itm/C12-ER16-A-...808495?hash=item4666d2e72f:g:6lsAAOSw9~5ZW4-H

För att kunna ta up till 12mm fräsar så behöver man ER20 annars verkar ER16 kunna fungera. Just C12 ER20 verkar vara udda men finns och jag hittade en då, på aliexpress tror jag, klara man både 1/2" och 12mm. En fördel med detta är att med rätt collet så kan man sätta valfri fräs från typ 2mm upp till vad den ER man valt klarar av. De flesta var långa så man får kapa till önskad längd.

Finns även två muttertyper, ingen koll på för/nackdelar men ER16M tex, är den andra typen, men behöver speciellt verktyg och även gängorna skiljer så det är den ena eller den andra.

det med run-out, balans och så har jag inte riktigt koll på, den jag hittade verkar vara ok med tanke på att det blir två förband och en del extra längd med förlängaren. Tror att de dyrare (inte billigaste ebay) har klassning för sådant.

bosch 1600 med förlängare moterad
ER20 collet chuck monterad i en överhandsfräs med träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dessa tjockskalliga varianter känner till. Fördelen jag såg med denna typ var att kunna gå djupare med ex. Notfräsar.
Jag vet iofs. Inte hur mycket jag tjänar gentemot konventionella förlängare dessutom är jag i princip emot att använda förlängare.
Men jag har hamnat i situationer där jag fått ha stålet lite för långt ut i spännhylsan för att jag skall känna mig bekväm och då skulle det kanske kännas bättre att med försiktighet använda förlängare:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.