Råd efterfrågas.

Vi har köpt och flyttat ut på en avstyckad skånegård.
Vi skulle gärna vilja bygga till. Förlänga boningshuset.

I tillbyggnaden skulle det bli ett grovkök och en förlängning till köket som finns i den änden av huset. Med en ingång utifrån på samma plats som svarta grinden på fotona. Måtten blir då ca 7 x 6 m.
Som jag förstår att det bästa är att bygga med samma grund som befintligt. Dessutom är grunden rätt högt i den änden.
Men takhöjden i huset är endast 190 cm, med bjälkarna ännu lägre.

Fråga 1:
Med en grundplatta skulle nivåskillnaden bli rätt stor mellan det ursprungliga köket/extra köksrummet och nya delen. Hur skulle det funka?
Som jag förstått så ska man oavsett bygga till som en separat byggnad, med en ”rörlig” fog emellan.

Fråga 2:
Vi måste hålla budgeten absolut minimum – hur?
Väggar – mura av block eller konstruktion av virke?

Fråga 3:
I det gamla köket finns en bit bärande vägg (ca 1,5 m lång) som jag skulle vilja bli av med, går det? (Har kryssat över på skissen)

Fråga 4:
Mellan extrarum kök och nya köksdelen – kan man ta bort hela den biten av gamla ytterväggen? Hur isf? (Kryssat på skissen)

Fråga 5:
Det vore bra om vi kan få en ytterdörr in till grovköket. Det finns ett gap mellan hus och garaget/brygghuset, men det är på smalaste stället 95 cm. Går det att lösa utan att behöva konstruera om huset?

Byggår 1900 ca. Tre byggnader ”knut i knut” – inte sammanbyggda alltså.
Huset är korsvirkes med troligen lertegel, samt tilläggsisolerat ca 30 år sedan utvändigt och putsat på det.
Torpargrund förutom i mitten av huset där det är platta på mark från år 1984 där hallen, toa/badrum samt sovrum finns. Det syns var plattan börjar – ytterväggen har spruckit.
Huset är på 79 kvm
Huset, utvändiga mått: 16 x 6 m ca
Takvinkel ca 45 grader
Gavelhöjd på huset (räknat på gavelbilden) ca 6 m

Den andra byggnaden på bilden är gamla logen:
Brygghuset finns i den änden som vi planerar att bygga ihop med bostadshuset
Ca 14,5 x 6,3 m
Takvinkel ca 40-43 grader
Gavelhöjd ungefär 6 m
Mark är inte kollad ännu – men det är mycket grus och sten.

Vänligen
Henrietta - som aldrig byggt nåt större men har tiden att lära sig!
 
  • TIllbyggnad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mindre004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mindre007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mindre008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mindre011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gott råd från en som har ett nästan exakt likadant hus (lersten 1939, eternittak, 14 meter långt och 6 meter brett, som också känt att det är lite trångt och svårt att ändra på innerväggar så att allt man önskar får plats innanför den givna ramen):

Låt bli att bygga till! Jag säger det med eftertryck! Kostnaden blir minst 5-600.000. Det blir svårt och dyrt också att få taken att mötas på ett snyggt och exakt sätt. Förmodligen får man även lägga nytt tak på det befintliga huset, för att få materialet att gå hela vägen och bli enhetligt. Tillbyggnader där det syns att man byggt till efterhand signalerar lätt "bäverbygge". Skulle Du kunna tänka om och leka med en skiss där ytterväggarna bildar en absolut gräns och kanske flyttar vissa funktioner upp på loftet, så är väldigt mycket vunnet. I en skånelänga skall ju inte innerväggarna vara bärande, så i så fall är det bara att riva och bygga nya utan större problem. Jag skissade själv på tillbyggnader i 2 år. Emellanåt så gjorde jag en miniritning där jag höll mig inom ramen och försökte vara yteffektiv. Aldrig till belåtenhet. Nya planer på att bygga ut. Sedan en realistisk bedömning av kostnaderna som avskräckte. Och så gick det runtruntrunt... Till slut så vaknade jag en morgon och visste bara med ens hur jag skulle spara yta, genom att flytta en trappa, genom att acceptera att inte alla hygienbehov gick att lösa på bottenvåningen, utan endast tvättstuga och WC och komplettera med badkar och WC uppe, och genom att istället göra två fina vindskupor uppe i mitten av huset som är väldigt mörk. På denna ritning unnar jag mig även att mura igen en dörr mitt på huset och göra en ny där den inte förstör möjligheten att få ett stort vardagsrum, plus att jag tar hål för nya fönster. Muraren skall ändå putsa om hela huset med armering, så dessa modifieringar är bara kärt besvär för honom. Alltså gjorde jag en ny ritning, som blev kanon. Planerna på tillbyggnad är helt avskrivna. Huset kommer att bli som en liten pärla. Mera original, när man avstått från att bygga till. Jag önskar att Du kan vakna likadant en morgon med en sådan här billigare lösning!

Räcker fortfarande inte platsen kan man väl som alternativ inreda en liten tvättstuga separat i brygghuset, kanske även göra ett gästrum/hobbyrum? Man får då bygga upp ett inre skal, av leca, med en luftspalt ut till den gamla väggen, man behöver bara ta i anspråk så stor del av byggnaden som behövs.

Detta är en tuff metod som gör ett omodernt, kallt stenhus bättre på att hålla värmen. Ventiler krävs. Varm luft släpps in i väggarnas mellanrum genom golvventiler, stiger uppåt och värmer luftspalten och går ut genom ventiler upptill.

Denna ombyggnad är bättre att kosta på på bostadsdelen också än att göra en tillbyggnad.
Jaha, nu känner Du kanske att jag vill sätta käppar i hjulet, haha. Lycka till hursomhelst!
 
Det är en klok synpunkt, att se om det går att hålla sig inom de ramar som finns. En takkupa gör susen för t.ex. ett badrum på övervåningen som annars är mörkt och under snedtak!
 
Precis var mina farhågor ligger mest - taket!!!
Tack såå mycket för dina synpunkter!

Jag kommer att fundera mycket och länge!
 
martinsioland skrev:
I en skånelänga skall ju inte innerväggarna vara bärande,
Jasså? De bidrar i alla fall till att hålla ihop huset. Dvs om du tar bort alla innerväggar vilar hela takets tyngd på ytterväggarna som då kan börja bukta sig och sjunka ihop. Allra hellst om under åren sipprat in fukt under putsen så att kalkbruket har spolats bort så ligger tegelstenarna ganska löst på varandra.

Henrietta 70
Jag tycker att tillbyggnad på längden är det snyggaste sättet att utvidga en skåneläga, vad gäller det estetiska. Problemet i ert fall är att det blir svårt att skarva taket på ett snyggt sätt. Det vore också synd att bygga igen korsvirket. Jag skulle kanske snarare tänka förlängning av huvudbyggnaden åt andra hållet.

Skånelängors vind brukar inte ha speciellt mycket höjd, dvs om du räknar att du ska ha ett golv(inte bara ett lager brädor mellan vinden och rummet utan en riktig trossbotten) och om du sedan ska ha isolering i taket, så blir det inte speciellt mycket utrymme kvar. Då tar man till kupor (vilket också ger ingrepp i taket), och som kräver en skicklig arkitekt för att det inte ska bli fel vad gäller storlek och proportioner. Alltför många misslyckade takkupor förfular det skånska landskapet, enligt min mening ;)
 
Redigerat:
Sommartorparn:
Nej - det blir inga takkupor, tycker ej passar i korsvirkershus.
Ett plan till tror jag inte på - vi är för gamla =O) Jag kroppsligen - min man i åldern.
Om det blir en förlängning får en konstruktör hjälpa oss med taket.
Förlängning åt andra hållet blir det ett annat problem med - där finns gamla stallt som är föängd med en tillbyggnad på ca 2,5-3 meter med pulpettak som elpannan och hydroforen finns i.

Korsvirket i brygghuset - har jag funderat lite att bevara som innervägg och isolera inne i brygghuset istället. Fast då får man ju lägga takstolarna på en bärande balk... krångligt.

Men allt är än så länge bara funderingar och det är itne alls hugget istenen om och hur isf det blir.
 
Korsvirket inomhus, ja det vore ju en ide´!

Annars hade jag kunnat tänka mig ett växthus/glasat uterum i hörnan mellan husen (om den inte vetter mot norr, förståss).

Är taket i gott skick? Om det ändå skulle behövas läggas om så skulle det inte vara något problem att få till en snygg tillbyggnad.

Alla takkupor är ju inte fula. Men det krävs nästan ett proffs som ritar så proportionerna blir rätt. En s.k. frontespis skulle också funka. Så är till exempel.
http://levandearkitektur.se/wp-content/uploads/2011/10/villa-dalby_bild1.jpg
 
Redigerat:
Jupp - norr och öster =O/
En vinterträdgård finns annars på önskelistan =O) Oxå ett huvudbry =O)

Taket är bra - fuktar endast på ett ställe under nockpanna.

Som på bilden skulle vara det enda som kan funka - du har rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.