Hej!

Som så många andra står även jag inför att behöva förlänga varm- och kallvattenrören till min köksblandare.

Jag har försökt läsa på och gå igenom liknande trådar här på forumet, och det jag har tagit med mig hittills är att man ska undvika förlängningsdelar, och istället skarva sina kopparrör.

Nu råkar jag stå inför situationen att inga inblandade rör är i koppar. Och undrar då, hur gör man då? Som glad och okunnig amatör tar jag gärna hjälp av rörmokaren om så krävs, men om det visar sig att det bara är och pysa ner och faktiskt köpa en skarv så vågar jag mig nästan på det själv.

Så jag undrar helt enkelt hur jag förlänger mina två mjuka rör, och ifall det är en lätt procedur. Eller om rörmokare bör inblandas.

Bifogar bilder på situationen!
Mjuka vattenrör och anslutningar som sticker ut från en vägg vid en installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
det enklaste och prydligaste är nog att skarva på mer nylonslang. Då måste du kunna stänga av vattnet på annat håll och sen bara gå på med korrekt skarv för slangtypen och sen mer slang och kranar. Bäst är ju att byta "ballofixer" också, då kan man ta rätt modell direkt som passar i anslutningarna. Nu ser det ut att skilja en del men bilden kanske ljuger.
 
Jag hade köpt anslutningsslangar med färdiga kopplingar. Finns i 30 cm längd t ex på Biltema. Dessa kan du skruva på befintliga ballofixer och andra änden med en 15 nippel på dina metallomspunna slangar. Minst arbete i alla fall.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Edit; Krånglade till det något alldeles enormt.. å andra sidan gillar jag inte lösa slangar så som det ser ut på bild. Försök åtminstone att fästa dessa med någon rörhållare i skåpets bakstycke.
 
Redigerat:
Nej, nu har jag ändrat mig.

1. En D-nippel 15R direkt på blandarens slang RSK 1985365
2. Anlslutningsslang typ denna rakt ner på den befintliga ventilen.

Klart!
 
Som jag sade.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Japp, men först gjorde jag ett megainlägg för att göra en mer fast installation. Sen ändrade jag mig då jag insåg att alla inte har kalibreringsverktyg och rör i hemmalagret :p
 
Krilleman
Vilket dilemma!

Bara anslutnings-slangar blir väldigt "Martin Timell".

Det bästa är att montera två nya ballofixer och dra två kopparrör rakt upp på väggen med två klammer. = Stabilt och bra.

Har du möjlighet att stänga av vattnet innan ballofixerna?
 
  • Gilla
Ansjovis
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Vilket dilemma!

Bara anslutnings-slangar blir väldigt "Martin Timell".

Det bästa är att montera två nya ballofixer och dra två kopparrör rakt upp på väggen med två klammer. = Stabilt och bra.

Har du möjlighet att stänga av vattnet innan ballofixerna?
Jiho!! Det var så jag skrev men sen fick jag känslan av att han ville göra det själv. Att då kapa PEX, grada av och montera en halv klämringskoppling för PEX på vanlig rak koppling, köpa 2m förkromat kopparrör för 20 (?) cm, rörhållare, nya ballofixer kändes överskurs :p

Varför kapa? Jo, men dom ser rätt långa ut och tänk vad fult med 30cm pex och sen 20cm kopparrör för att övergå till anslutningsslang :D High chaparall


Jag är mest fundersam hur det kommer sig att slangarna inte räcker till?
 
Tack för alla svar Hörni!

Jo glappet uppstod när jag håller på att åtgärda den ogenomtänkta planlösning som den tidigare ägaren "tänkt igenom" när den placerade blandaren inne i ett hörn så man behöver hänga över diskbänken snett för att nå in.. Flyttar hon en halvmeter gör att det nu inte räcker till.

Precis, allra helst gör jag det själv, men jag är inte stoltare än att jag kan erkänna om en rörmokare behöver inkallas för att skarva ordentligt. Men det är lite blandade åsikter verkar det som, så än har jag lite hopp!

Lägenheten bor jag i, så att stänga av innan är lite av en process, men inte mer än att behöva sätta upp en lapp ikväll och göra det om de 10 dagar som står i stadgarna.

Och ja gapet är inte mer än 18cm, så 180cm kopparrör är kanske inte riktigt det jag hoppas kunna lägga under granen till en inte ont anande släkting!

Men att skarva på mer nylonslang. Är det övermäktigt? Eller är det mer eller mindre likvärdigt med nippel + anslutning?
 
Du kan ju kolla om anslutningsrören sitter gängade i blandaren. I så fall är det en standardpryl. Åk till Hornbach eller annan byggmarknad och köp tillräckligt långa och byt ut. Enligt min erfarenhet är det bara Mattson och Mora som kan vara lödda.
Mvh Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.