Hej, där är en ramp till vår uppfart för att man ska komma över betongkanten. Jag skulle vilja förlänga den så att man kan köra upp med två bilar lite enklare.
Den rampen som är där nu, är det betong tror ni? Se bifogad bild.
Hur gör man i så fall för att förlänga den? Hur gjuter man tex så att det blir lutande?
Eller finns det något annat enklare sätt/material?
I bilden jag bifogat ska stolpen bort och det är framför där den satt som det ska vara ramp.
Uppfart med befintlig betongramp och metallstolpe i hörnet, grusytan och betongkant syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gjorde liknande operation till ena garaget för två år sen.
Befintlig ramp hade jag knackat bort, men vissa tyckt nog att den kan få vara. Slägga och mejsel, eller en liten borrhammare med mejsel duger gott.
När vi gjöt vår så satte vi två sneda plankontor på var sida som mothåll, lade armeringsjärn i mitten med distanser, och sen är det bara att slänga på betong. Vi jämnade av med en lång planka och glättade sedan för hand med en murslev. Blev utmärkt. Eftersom betong inte är så rinnande är det inga bekymmer att gjuta lutande.

Vill du ha det riktigt enkelt kan du säkert bara blanda betong, vattna ytan och slänga på och finlira med en spade. Håller nog gott nog.
 
Aah, det går att göra så alltså? Tack, @tensiden!
 
Så, sitter med riktigt tangentbord nu och kan svara utförligare kanske.

Jag skulle tro att befintliga lilla backe är gjord av en gubbe som helt enkelt blandat lite betong i en skottkärra och slängt dit för hand med en murslev och på frihand fixat till det hela. Knappast armerat eller något. Och som du märker fungerar det fint under ganska många år.

Blanda bara inte betongen för löst så den rinner iväg för dig, men inte heller för torrt. Tror det blir bra om du följer anvisningarna. I det här fallet behöver du heller inte någon planka på sidorna eller så, utan blanda bara betong och släng på och jämna ut det lite snyggt så blir det nog bra nog. Kom ihåg sen att vattna i efterhand/plasta så att det bränner lagom, men det är som med all annan gjutning.

Så hade jag nog gjort iaf. Keep it simple osv. :)
 
Tack, det låter bra! Så får det bli:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.