Jag har fått in materkabeln i källaren men så här i efterhand så hade det varit bättre om den kommit 4meter längre in...

Jag kommer även ha en matarkabel till övervåningen och för den kabeln passar det bra som det är.


SÅ frågan är om det är ok att sätta en dosa vid inkomande matning som grenar ut en matarkabel till övervåningen och en till elcentralen 4 meter längre bort?

(och ja vet....man måste vara elektriker osv osv )
 
Under rätt förutsättningar är det inget problem att göra så. Tex alla kablar samma area och ledarantal, kopplingen lika i centralerna TNS eller TNC.

Om du beskriver mer hur det ligger till kan du få bättre svar.
 
Vart sitter mätaren då? För mig är en "matarkabel" en omätt kabel, dvs elverkets.
 
Mätaren sitter på utsidan av huset. Från skåpet på utsidan kommer "matarkabeln" in i huset (den är alltså avsäkrad i skåpet där elmätaren sitter).

Denna vill jag nu dela upp på en central i källaren och en central på övervåningen. Tanken från början va att göra detta i huvudcentralen i källaren men är nu inne på att göra nått i stil med skissen så jag kan sätta centralen några meter bort för att underlätta övrig dragning. Skissen försöker alltså illustera källarväggen :)

skiss123456.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så kan du göra det blir bra. Följ övrigt i #2 också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.