Hej

Har bytt badrumsblandare och behöver förlänga vattenanslutningsrören 1 cm

Ni som funderar på varför jag inte satt blandarfästet 1 cm högre upp kan få svaret på en gång. Hålen i kaklet från den gamla blandaren hade då knappt täckts, dessutom så hade den som borrat för det gamla fästet gjort något av en krater runt hålet.

En lösning är givetvis att sätta dit två nya rör men båda ska bockas och det gör jag inte snyggt.

Min idé är att byta ut halvkopplingen till denna

https://www.vatette.se/produkter/ko...0/rak-koppling-forkromad-dy15-x-invandigg-12/

Den skulle vad jag kan se bygga 1cm.

Funkar det, eller missar jag något?
 
Claes Sörmland
Är det en duschblandare som är ansluten med halvkopplingar som du menar? Har du foto?

Vad har du för klämringskoppling (fabrikat?) på rören nu?
 
Så här ser det ut just nu, min tanke är att ta bort de befintliga halvkopplingarna och ersätta med den jag länkade till.

Jag det som en kratta men jag tror det står TA FP instansat.
 
  • Två metallrör med halvkopplingar monterade på en kromad hållare framför en kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Eller är kopplingen som jag länkade till egentligen två delar där det vänstra är en halvkoppling och det andra en ”pryl” som man kan hitta löst?
 
Nipplarna borde göra jobbet, även om det är lite svårt att se hur mycket de bygger.

Ska jag ha en packning i mot blandaren, i då fall vilken?
 
Claes Sörmland
Trio Perfekta har en som ser lite elegantare och mer armaturmässig ut. Den kommer med mått:

Teknisk illustration av Trio Perfekta övergångsnippel G15 med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ergangsnippel-g15-inv-gg-x-g15-utv-gg-2363679

https://www.rskdatabasen.se/kategor...-sanitetsarmatur/overgangsnipplar/8187018-179

Den levereras med packning men om nippeln kommer att bottna över G15-anslutningara på blandaren vet jag inte. Känns lite som en hempularlösning detta och inget som tillverkare har designat produkterna för.

Men du lär få såga av rören och sätta nya halvkopplingar ett antal mm upp.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Klart snyggare, varför tänker du att jag måste såga av rören och sätta dit nya halvkopplingar?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trio Perfekta har en som ser lite elegantare och mer armaturmässig ut. Den kommer med mått:
Resultatet blev kanon, Trio Perfektas nipplar byggde precis den cm som jag behövde förlänga med.
 
  • Två kromade rör med kopplingar för att förlänga dem installerade på ett diskbänksunderrede.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det gäller att ha tur med måtten!
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det gäller att ha tur med måtten!
Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.