Jag tänkte sätta LED-lampor som effektbelysning i fönstren. Jag har ett sånt där kit med tre LED och en trafo. På varje lampa sitter en fast monterad kabel med en kontakt i änden. Men kablarna är bara nån meter långa. Är det nåt särskilt skäl till att de är så korta, eller går det att förlänga kablarna? Jag skulle ju behöva en fyra-fem meter.
 
Det fanns inga färdiga förlängningskablar där du köpte kitet?
På elektroniska transformatorer är det max 2m kabel på sekundärsidan. Men du kan ju ha någon annan form av drivdon till led.
 
Begränsningen på sekundärsidan gäller väl främst vid halogenljuskällor?
 
Nej den gäller nog för transformatorn. Men i praktiken blir det ju samma eftersom man oftast har elektronisk transformator till halogenljuskällor och någon form av leddrivdon till ledljuskällor. Det jag funderade på är om den begränsningen gäller för leddrivdon också?

På elektroniska transformatorer har begränsningen på 2m inte med spänningsfall eller effektförluster att göra utan den handlar om att det kan bli störningar i någon form av radiovågor.
 
Funderar lite på samma sak.. Har en transformator med 10 utgångar.. till dessa kopplas det 10 lampor med 3 dioder i varje lampa.. kabeln från varje lampa till transformatorn är 5 meter.

Vad sjulle hända om man t.ex. förlängde 3 eller 4 av dessa kablar från 5 meter till ca 6 eller 7 meter??
 
Vad jag har erfarenhet så gäller inte 2m regeln för led. Vi säljer rätt mycket led på jobbet för montering i skåp, där kan man i stort sätt sätta hur långa kablar man vill.

Skarva med skarvhylsa eller "telefonklämma". Däremot tyckte vår elektriker att man borde använda MK? alltså kabel med många kardeler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.