Om man har ett mindre rektangulärt hus som man önskar förlänga och bygga ut, kan man då förlänga husets tak och vägar utan att påverka takets höjd och taknock samt väggens utformning? Jag frågar eftersom att när jag sett tillbyggda hus så är tillbyggnaden oftast i en vinkel, eller att den på annat sätt skiljer sig mot befintliga byggnaden vad gäller byggnadshöjd och nockhöjd, eller att tillbyggnaden är bredare eller smalare än den befintliga byggnaden.

Vilka svårigheter möts man av om man väljer att bibehålla husets form i utbyggnaden? Det jag kan komma på är att taktäckningen blir svår om det är papptak då man måste skarva pappen, eller byta ut den helt. Sen kanske väggfärgen kommer att skifta mellan utbyggnad och befintligt hus.
 
Det här vill jag också ha svar på, för det är så vi tänkt göra om vi någonsin bygger ut vårt hus!
 
Är det så här du menar?

tillbyggnad_forlang.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här huset har byggts till genom att bara förlänga huskroppen, åt vänster till. När vi skulle bygga till huset föreslog arkitekten att vi skulle förlänga huset på det sättet. Det verkar vara ett av de vanligaste sätten att bygga till.

Här la de om taket i samma veva och byggde två nya takkupor. Vet dock inte hur man gör om man bara vill skarva på det befintliga taket. Då är det nog svårt utan att få en synlig skillnad mellan det nya och det gamla.
 
Ja precis sådär tänkte jag. Smart att ta omläggning av taket samtidigt, det är det som känns svårast misstänker jag om man vill få till ett tätt tak med enhetligt utseende. Men vet någon om det är svårare att bygga än en tillbyggnad som skiljer sig höjdmässigt och eller med förskjutna väggar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.