Gjorde en upptäckt nyligen på altantaket som inte varit helt uppenbar, nämligen att hängrännan saknar ca 10 cm för att täcka upp hela taket. Även gavelslut saknas. Så då är frågan hur man ska göra här. Rännan läcker ju inte och tydligen har nästan hela takbredden på 6,1 meter täckts med en 6 meters ränna.

Ska man skarva med en ny bit som sågas av eller hade det varit bättre att köpa ett par nya längder och skarva, dvs byta ut hela rännan?
 
K kattparet skrev:
Ska man skarva med en ny bit som sågas av eller hade det varit bättre att köpa ett par nya längder och skarva, dvs byta ut hela rännan?
Jag hade nog flyttat ut hela den befintliga rännan så att den nådde ända ut.
Och sedan skarvat på med en bit i "starten" på rännan.
10 cm eller en halvmeter eller en meter?
Tja, inte så noga. Det går ju inte att köpa 10 cm ränna heller.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag hade nog flyttat ut hela den befintliga rännan så att den nådde ända ut.
Och sedan skarvat på med en bit i "starten" på rännan.
10 cm eller en halvmeter eller en meter?
Tja, inte så noga. Det går ju inte att köpa 10 cm ränna heller.
Flyttar jag den så blir det samma problem i andra änden istället :) ser ut såhär
 
  • Metallbalk monterad på en vit träkonstruktion, med solljus som skapar lens flare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinkelvy av en taksida med takpannor, en störtstrupe som ansluter till en avloppsränna, mot en klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp en ny bit och skarva.
Eller så köper du hela ny.
Den gamla ser ju inte så fräsch ut.
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Köp en ny bit och skarva.
Eller så köper du hela ny.
Den gamla ser ju inte så fräsch ut.
Antar att det är mindre jobb att köpa ny än att måla upp den gamla eller :)
 
Jag tycker att det är onödigt att måla eller byta till ny ränna.
Den där lilla "smutsen" kommer snart tillbaka ändå.

Men där i högerkanten av taket går det väl att böja till en plåtbit som fångar upp vattnet från taket och leder det ned åt vänster till hängrännan.
Jag förutsätter att rännan har fall åt vänster.
 
  • Gilla
kattparet
  • Laddar…
A
Jag hade nog bytt allt till samma färg:)
är rännan grön?
 
  • Gilla
kattparet
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Jag hade nog bytt allt till samma färg:)
är rännan grön?
Haha, nä det är nog bara ljuset som spelar ett spratt. Det är en biege-blekt vit ränna tror jag. Har dock märkt att färgen släppt i flagor från rännan och rännkrokarna. Vette katten vad det är för material under färgen hur länge det håller sig.

Nu är rännan 6 meter lång oskarvad.

Kommer vilket fall behöva plocka ner den för att måla på brädan som rännan hänger i.



Nu är jag kanske lite utanför ämnet men sitter någon slags fotplåt, tror jag det är, längs delar av brädlängden. Inte fästad på något sätt, bara inkilad under korrugerat plasttak ovanför. Vet inte om fotplåten gör någon större nytta egentligen, om annat möjligen skyddar brädan?


KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tycker att det är onödigt att måla eller byta till ny ränna.
Den där lilla "smutsen" kommer snart tillbaka ändå.

Men där i högerkanten av taket går det väl att böja till en plåtbit som fångar upp vattnet från taket och leder det ned åt vänster till hängrännan.
Jag förutsätter att rännan har fall åt vänster.
Rännan har fall åt vänster, stämmer bra. Nu har jag rester av stuprör övers, kanske kunde användas till ändamålet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.