Hej
Jag har fått vattenburen golvvärme installerad på en toalett. Dock hamnade cirkulationspump och termostat, av praktiska skäl, på våningen nedanför. Installatören lämnade givaren i ett litet nysta och jag tänkte jag skulle dra in givaren till toan senare (dumt). Nu visar det sig att kabeln inte räcker.

Kan man förlänga kabeln med ett par meter vanlig kopparkabel? I så fall hur? Denna "tråd" som går från "klumpen" till termostaten vad består den av?

Som det fungerar nu blir det tokvarmt när solen skiner in på toa, men där termostaten sitter i källaren är det svalt, så den släpper på värme i alla fall.

Tack på förhand!
 
  • IMG_7410-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7413-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är ett kapilärrör som det rinner en gas i, har jag för mig. Av egna erfarenheter, så har jag lärt mig att man inte ska klippa av den.

Edit: Nej, ingen gas utan en vätska som heter Eter.

//Patrik
 
Redigerat:
Men det är väl ingen kabel utan ett smalt rör?
 
Krilleman
Synd att det inte var en danfoss termostat, dom har upp till 8m kapillär-rör... Inte för det hjälper dig speciellt mycket... Men lite kuriosa!
 
Aj då.
Det verkar ju rimligt att det är ett rör och det förklarar ju varför det ser ut som ett rör :rolleyes:. Alltså är det inte bara att förlänga. Går det att byta ut röret då? Eller är det integrerat i termostaten på något vis? (Har inte kollat)
Vad gör man i så fall? Finns det andra lösningar? Fjärrstyrning? Termostat med längre rör?
 
Krilleman
Jag hade fel! Det finns termostater av samma fabrikat (med M30 gänga) med längre kapillär-rör!

Kollade på fabrikantens hemsida och där står att läsa, 1,25 2 5 & 8 meter...

Högst upp sidan tre:
http://www.tahydronics.com/PageFiles/39912/TRV 300_1998-08_GBDEFR.pdf

Lundagrossisten verkar ha 5m varianten upplagd i sin katalog!
RSK: 4809199
Lunda nr: E-675

Så hitta en rörfirma/polare med konto där och beställ! d^_^b
 
Redigerat:
"krilleman_215" - tack för att du engagerar dig!

Då kommer följdfrågan:
Går det att byta bara själva givaren eller hänger allt ihop?

Jag hade tänk mig att bara borra ett tunt hål i golvet för att dra igenom röret, men om det inte går att dela på vredet och givaren så måste jag ju borra efter givarklumpen som har en diameter på typ 20 mm. Det känns inte lika roligt.
 
Det går inte att byta givaren tyvärr. Ett annat tips är att montera en trådlös termostat, men då behöver du en mottagarenhet och ett ställdon istället för termostaten. Det kostar ju iofs en bra slant, men är ett alternativ. Då slipper du borra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.