Hej

Vi har haft ett eluttag för kylskåp i köket som för ett par år sedan plockades bort.

Nu ska kylskåpet tillbaka till den platsen (ungefär) och vi behöver då sätta tillbaka vägguttaget.

Inga problem jag har bytt ut vägguttag förut och det ordnar jag nog. När vi tar upp taket för att få ner de ledningar som tidigare använts för just detta så är de naturligtvis för korta för att kunna placera vägguttaget där vi vill ha det...

Vad jag förstått då så ska man köpa en såndär grön kopplingsdosa och en "toppklämma wago för kopplingsdosor" in med de ledningar som finns i wagon och i andra änden av wagon in med nyinköpta ledningar ner mot det planerade vägguttaget/apparatdosan.

Vilka ledningar köper man? FK 1,5mm starkströmsledning antar jag? Eller 2,5mm? Eller spelar det ingen roll?

De ledningar som redan finns där i kabelrören är 4st.. ? En blå, en brun, en svart också jordkabeln gulgrön..

Är det bara att testa med svart tillsammans med blå och gulgrön och se om det funkar och gör det inte det så prova den bruna istället för den svarta.

Den som sen visar sig inte ska användas.. sätter jag in den i Wagon bara.. så det blir stopp liksom?
 
Vad för slags ledning har du i taket, är det en kabel eller är det FK i rör? Låter som att det är en kabel som ligger där?
Uttag för kyl ska sitta på 2 meters höjd enligt standarden. Vart vill ni ha uttaget nu?
 
Hej!

Jag blir inte klok på beskrivningen över befintlig installation. Om det är en infälld installation, varför plockades då uttaget bort? Och hur isolerades detta?

Ta reda på exakt hur det hela är kopplat, och förösk ge en bättre beskriving alternativt ta några bilder.

Normalt sett till ett uttag ska du ha svart, blå och gul/grön om det är ett jordat. Men se till att du mäter först, vid maximal otur kan man ha kopplat fel tiidgare så att du har fas på gul/grön.

Du säger att det finns fyra kablar, om det redan fanns ett befintligt uttag så borde det bara vara 3....?

Bilder, beskrivningar tack.

/S
 
Bo. I taket finns idag FK i rör. Uttaget hamnar på ca 2 m höjd dock ca en meter längre bort än tidigare därav förlängningsbehövet.

Steve, det är ett rör med FK ledningar i direkt från proppskåpet dessa har suttit i ett vägguttag som plockades bort då hela den väggen revs.. (suck, inte jag som bestämmer...).. En gulgrön, en blå, en brun och en svart FK ledning. Jag behöver ett vägguttag för kylskåpet och dessa ledningar räcker inte hela vägen fram dit det uttaget ska sitta så jag behöver skarva dessa. Jag har fått förklarat för mig av min morbror som är elingenjör att jag ska prova först med svart, blå, gulgrön precis som du säger och om det inte funkar så ska jag ta den bruna istället för den svarta "beror på vilket humör elektrikern som installerade det var på" när jag väl kopplar in vägguttaget.. Men först ska jag försöka skarva ledningarna så de räcker bort dit jag vill ha vägguttaget och då undrar jag om det är rätt att förlänga/skarva dem med en wago "toppklämma" i en kopplingsdosa.
 
Då monterar du antingen en dosa på lämpligt ställe som du skarvar ledarna i, eller drar nya ledare från centralen (eller den dosa som matar). Då får du också klart för dig vilka ledare som ska användas. Lyssna inte på din morbror utan ta reda på vad den svarta och den bruna kommer ifrån, och koppla sedan i det korrekt från början. Detta är också behörighetskrävande.
 
Ursäkta men.. Ska du verkligen göra detta själv? Visst, svart och/eller brun borde vara fas(er) och blå nolla. Fast detta är ju inte alls säkert. Det kan lika gärna vara brun och blå som är två olika faser och svart nolla. Kopplar du då din nya kyl mellan blå och svart så låter det puff, så är den trasig!

Svart eller brun kan ju även vara via någon strömbrytare (osannolikt dock om matningen har använts till kyl/frys förr).

Man måste mäta sig fram till vilken färg som är vad.

Det normala i detta fall torde vara att dra om matningen till centralen alternativt om den går till en dosa nånstans. Eller som du säger, dosa den, om det är väldigt svårt/omöjligt att dra om den. Brukar vara svårt att hitta något snyggt ställe att sätta en dosa på.. Speciellt i taket!
 
Tack för era svar.

Ska väl tillägga att takgipset är bortplockat så det är inga problem att sätta en (infälld heter det va?)kopplingsdosa och skarva från den.

Det enda jag funderar på egentligen är det där med att det är en svart och en brun kabel.. Är det inte värre än att kylen pajjar om jag väljer fel av svart o brun så kan man ju alltid testa med en vanlig lampa innan?

Är det WAGO toppklämma man använder för att skarva dessa ledningar?

//
 
Redigerat:
Nej du ska under inga omständigheter "testa" med en lampa. Skaffa dig mätinstrument, verktyg och kunskaper för att göra detta jobb korrekt och säkert från början, eller lämna bort det till någon som kan.
 
Japp, känns väl vettigast.. Ringde en elektriker som skulle ha "mellan tummen o pekfingret" 1500 spänn för detta som kostar mig en hundring i material o göra.. Men kanske dumt o va dumsnål..
 
På sista frågan så är svaret nej, dom är inte nog pålitliga. Och eftersom du inte verkar ha full koll tycker jag du ska ta hjälp, man kan ju undra hur mycket du värdesätter dig själv och dina nära och kära. Om man inte har full koll fins ju alltid risken att det blir fel.
 
Självklart ska jag inte göra nåt som är korkat det är ju lite därför jag är här och söker svar/råd på mina frågor. Om det verkligen är förenat med livsfara för mig att skarva detta ska jag leja ut det.
 
Om man har nödvändig kunskap kan man göra det mesta själv, dock tror jag de flesta här uppfattar det som om du inte har detta och rekommenderar således en elektriker.

Man ska inte hålla på att "testa", vare sig med glödlampor, eller med tungan eller tummen... :) Är man osäker ska man mäta, punkt slut. Klarar man inte detta anser jag att man inte har denna nödvändiga kunskapen, och då gör man bäst i att anlita en elektriker.

/Steve
 
Elektriker var hem o fixade detta hos oss idag, kändes väl som det enda vettiga då jag är lite osäker på annat än att typ byta vägguttag.

1000 spänn, gjort ordentligt fick det vara värt.

Tack för era råd och svar.
 
addo skrev:
Elektriker var hem o fixade detta hos oss idag, kändes väl som det enda vettiga då jag är lite osäker på annat än att typ byta vägguttag.

1000 spänn, gjort ordentligt fick det vara värt.

Tack för era råd och svar.
Ett inlägg som bör återfinnas i alla dessa trådar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.