Hej byggare!

IOM att jag är halvnovis på träkonstruktioner söker jag tips/idéer.

För att få tak över ytterdörr/bro, tänker jag förlänga hela garagetaket.

Min första tanke var att placera en stolpe fast i husvägg (höger) samt en till vänster vid garagedörr(fristående) gjuta plint osv, ovan detta en limträbalk. Från limträbalken(5,6m) 45x120 reglar in mot befintligt garage, knappa 2m spännvidd

Bakom panelen på garaget finns en 45x120 och tanken var att fästa i den sedan panel/papp. Kan tyvärr inte gå upp i dimension pga att befintlig takregel går precis ovan ytterdörr.

Tidigare gått i tankar att regla över hela garagetaket och lägga plåttak för att på så vis frigöra höjd för förlängningen och annan dimension.

Synpunkter/tips?:)
 
  • Rött hus med vit garageport och ytterdörr, trätrappa framför dörr, planerad takförlängning diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att kommentera utan mer info om husets och garagets utseende. Takutformning är en viktig aspekt visa gärna en planritning också.
 
J justusandersson skrev:
Det är svårt att kommentera utan mer info om husets och garagets utseende. Takutformning är en viktig aspekt visa gärna en planritning också.
Garagetaket är av pulpettyp, här är en överblick.
Ritat hur det är tänkt att byggas.
 
  • Ritningsdiagram över en pulpettaksdesign för ett garage med mått och layout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar som om garaget har etttak med invändig avvattning. Hade du tänkt dig att det nya skärmtaket skulle luta utåt? 2 meters spännvidd för 45x120 mm är ett gränsfall. I vilken snözon ligger huset?
 
Stämmer bra att det är en ”gavel” ovanpå varje sida av taket, denna såg ut att vara byggd av rester från sponten som är lagd på taket.

Tanken är att riva ena ”gaveln” och bygga upp den på nytt fast då på den nya delen. Det är tänkt att det ska bli exakt likadan förlängning fast då utan väggar :)

Bor i Norrbotten så zon 3,5 åtminstone, därav lite osäker på 120mm reglarna, men befintligt tak är byggt av detta på cc600 på 3,66m spännvid.
 
Snabb skiss
 
  • Handritad skiss av trapp och sektion av en byggnad på vitt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snölaster på utbyggnader kan vara svårbedömda. Man bör ha lite marginaler om man inte ska behöva kliva upp och skotta när det snöat. Jag tycker 45x120 är för klent för 2 meter. Du bör gå upp till 45x145.
 
Man dimensioner hellre uppåt, ja, ska ta bort lite panel ovanför ytterdörren och se hur pass tight det var.

Limträbalken längst fram ser iallafall ut att bli 115x315mm
 
115x315 räcker säkert.
 
Det ser ju ut att bli väldigt lågt till tak vid ytterdörren. Risk för skallskador t.o.m? :)
Du måste ändå riva gaveln på garaget och pussla ihop det nya taket med det gamla. Personligen så hade jag höjt taket för att få upp lutningen och lagt plåt, precis som du skrev. Såhär:
Ritning av hus med markerad låg takhöjd vid ytterdörren och befintligt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur lång livslängd har det gamla (papp?)-taket och när är det dags att göra om det?
 
Ja det blir inte mycket till över ovanför dörren, vet inte exakt mått men. Skall ju dessutom ett innertak dit isåfall för att dölja reglarna.

Tänkt på precis den metoden även sadeltak, dock blir arbetet plus kostnaden något annat förstås, pappen på taket är kring 10år gammal vet dock inte vad den beräknade livslängden är:thinking:
 
B
Hur gick det
 
B byron v2 skrev:
Hur gick det
Det slutade med höst och ett skärmtak över dörren som fortfarande sitter där :sleep:
 
  • Gilla
byron v2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.