Hej!

Jag har ett Älvsbyhus-garage ("F30", ett 6x9m dubbelgarage) som på projektönskelistan för i sommar ska förlängas i längsledd med ~6m helt öppen carport (ev. byggs ena sidan igen senare, men konstrueras inte för det direkt).

Redan när garaget byggdes fick grundfirman tjonga ner plintar 3 och 6 meter ut som snabb inte helt genomtänkt manöver "när dom ändå höll på". Köpte även lite plåt-tak av Älvsbyhus, samma som sitter på garaget, så det ska bli lätt att sömlöst fortsätta. Redan på bygglovet för garaget är carporten inritad så det är fixat.

Så .. förutsättningar; 6x9 garage, två portar, plintar på 3 och 6 meter ut från portarna, har fixat ritningar på garagets takstolar och har färdig plåt till taket.

Problemet är bara att jag, trots stort verktygsintresse :), är rätt grön på att bygga, så jag känner mig lite vilsen inför denna i andras ögon förmodligen rätt smala sak. Vore fint med lite input!

Frågeställningar/tänkt planering just nu är väl

1) beställ 5 takstolar identiska med garagets enligt dessas ritning, tänkta sättas c/c 120
2) köp virke till hammarband - hur dimensionera dessa, behövs limträ? Jag tänker mig 45x220 vanligt trä ej konstruktionsklassat eller nåt som hammarband men vet ju inte än.
3) virke till stolpar - hamburgare av en 45x95 klädd med 34x120 på två sidor, "bygga klyka"
3) fundera på hur fästa in hammarbandet i befintliga garageväggen, lutar mot att bara kanske byta knutbrädan mot nån lite stöddigare planka med urtag för hammarbandet..??
4) Borra hål för stolpskor i plintarna - hur förankra, finns kem-ankare av något slag har jag sett.
5) Smacka upp stolpar, hammarband, takstolar, "kryssförstärkning" typ spikband i stort kors över takstolarna
6) Sätta plast, läkt, plåt precis som det gjorts på garaget (får lyfta på yttersta plåtbiten för att komma åt att fästa in plast+läkt på sista garagetakstolen)
7) Avslut i mån av tid/intresse (underspikning, belysning, hängrännor, vindskivor,


Alla åsikter mottages tacksamt! Det känns som sagt halvstort detta när man är lite grön..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.