Hej! Tänkte förlänga vår altan. På bilden syns den befintliga altanen samt ett stenområde där jag tänkt att den nya altanen skall ligga. Det ligger alltså redan stenar där som den tidigare ägaren av vårt hus lagt dit. Och under stenarna ligger det någon slags markduk - men den verkar inte helt tät för det växer upp ogräs här och var.

Nu efterlyser jag råd om hur jag bör gå vidare. Borde jag lägga ytterligare sand, stenkross, eller kanske markduk ovanpå de befintliga stenarna? Eller ta bort alla stenar (mycket jobb) och byta ut markduken?

Jag undrar också om det finns något bra knep för att få den nya altanen att ligga på exakt samma nivå som den tidigare.

Och en sista fråga: borde jag ta bort kanten på den gamla altanen när jag förlänger den? Vad blir bäst/snyggast?

Tack för svar.
 
  • IMG_9855.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur stor är den befintliga altanen och hur stor blir den nya delen? Om den befintliga inte är allt för bamsig skulle jag troligen ha passat på att göra om den också. På bilden ser den ganska gammal och lite sliten ut (kanske bara lokalt, just där?) och det blir klart snyggare om hela altanen har samma utseende, slitagemässigt.

Att få den nya att ligga i samma nivå som den gamla handlar ju "bara" om att räkna ut hur högt dess stödstenar/plintar måste ligga och då måste du veta höjd på reglar och tjocklek på trall. Ett bra underarbete krävs också så att du slipper sättningar i den nya delen.

Om du inte lägger om den gamla delen samtidigt skulle jag lagt en frisbräda mellan gammalt och nytt, istället för ände mot ände.

Stenarna som den tidigare ägaren lagt dit, är det gruset du menar eller ligger det exempelvis stenplattor under gruset som skulle kunna fungera som stödplattor för altanens regelverk?
 
Redigerat:
Jag har gjort som du tänkt göra.
Fäst en golvregel på utsidan av befintlig altan och sen palla upp golvreglarna på plattor till rätt nivå.

7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ett år senare har den nya trallen nästan samma grå nyans som den gamla!

Edit: Sista bilden (under) är alltså när trallen precis är lagd, ca 1 år sedan.
 
  • untitled1.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för svar. Det jag funderar på främst är alltså första steget. Hur gör jag för att slippa ogräs - och kan jag lägga stödstenar direkt på befintligt grus? Borde jag sementera fast stödstenarna?

Med stenar i mitt ursprungsinlägg menar jag gruset. Under gruset finns idag alltså någon markduk, som tyvärr inte verkar funka till 100% eftersom den släpper upp ogräs.
 
Ogräset får nog svårt o växa då det blir relativt mörkt under trallen, men är du osäker så släng på en markduk ovanpå gruset (kostar inte så mycket) och sen lägg betongplattor på duken som du sedan pallar upp golvreglarna på.
Gissar att gruset är ganska packat efter alla år man gått på det så det ska nog inte va någon fara, är du orolig så köp finare grus och lägg under betongplattorna.
 
De markförhållanden du redan har med duk och singel är nästintill överkurs eller i alla fall "by the book".
Om du har lite växtlighet som kommer upp nu så kommer den med största sannolikhet dö när du tar bort ljuskällan, skulle någon envis maskros dyka upp ändå så kanske du kan få in en arm under däcket och spruta lite ogräsmedel på den så ser du den aldrig mer.

Själv byggde jag med färdiga plintar, men som ditt läge ser ut skulle jag nog göra som Lexington med plattor. Tycker dock inte du bör lägga plattorna på singlet utan skrapa bort singel ner till fast mark innan du lägger ner plattan. Det blir dock lite knepigt att få allt i en helt jämn nivå på det sättet.

För att ta ut en jämn nivå med nuvarande däck så behöver du en pinne, ett murarsnöre och en spik.
Slå i spiken längst bort från änden som ska förlängas och knyt fast snöret (slå spiken mellan bef. trall ner i regeln så sliper du ett hål i trallen), dra snöret över hela däcket och knyt en ögla som är större än pinnen, slå ner pinnen rakt ner i backen c:a 2 meter längre ut än vad de nya däcket ska bli. Sen flyttar du upp snöret på spiken så det är precis 20mm upp på spiken och så justerar du på stolpen så hela snöret löper exakt 20mm ovanför det befintliga däcket.

Om du använder 28*120 trall så vet du ju nu att regelverket ska vara 28+20mm under snöret hela vägen, då får du allt i samma nivå med samma fall.
 
Det kommer inte att komma upp nått ogräs där efter att altanen är på plats.
Om du vill få övergången från gammal till ny del så dold som möjligt så skruvar du upp och vänder på de gamla bräderna, undersidan på impregnerat brukar se ny ut i många år. Om du en gång skruvar upp de gamla bräderna kanske du också kan förskjuta skarvarna så att alla inte hamnar på samma ställe så kommer det inte att synas att altanen blivit skarvad överhuvudtaget.
 
För övrigt så tror jag inte ogräset idag kommer på grund av hål i befintlig markduk utan snarare att det växer direkt i stenarna ovanpå markduken. Ogräs har tyvärr en tendens att kunna växa överallt.

Tar du bort ljuset så kommer inget växa under där, oavsett markduk!
 
Kan man lägga flera plattor på varandra, eller hur gör jag för att få plattan i exakt rätt höjd? Justerar man med syllpapp? Ursäkta om dum fråga - men jag har läst igenom era råd och är inte riktigt med på den biten.
 
Ett alternativ är att lägga dina plattor i linje med bjälklaget och dra ett gäng franskskruv i botten på bjälken som du sedan justerar ut/in med skiftnyckel (en slags fattigmans-nivell) Jag hjälpte min svärfar göra så och det var supersmidigt. Kan vara svårt att väga av plattorna i gruset och få dem i rätt höjd och en stor del utav det slipper man om man gör såhär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.