Pga laddstationen till robotgräsklipparen (worx landroid) måste vändas och placeras åt ett visst håll måste jag få ut en strömkabel till andra sidan gräsmattan,ca 12m Grunnar på det här med gummikabel RDO(?) vp rör under gräset och betrakta det som en tillfällig installation kontra själv koppla in EKKJ. Uttag på hussidan blir i båda fallen inne i garaget. Övergång till laddstationens traffo måste placeras i en kopplingsdosa som jag tänker bygga in huset till stationen. I dosan tänker jag att traffon också får vara.

Alt kapa bort kopplingskontakten på laddstationens kabel.dra den i vp rör till garaget och sen skarva på en kontakt och ha skarven samt traffo inne i garaget.

Jordfelsbrytare finns på hela huset

Kabel från laddstationen
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kabelövergång och traffo
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Vad är det för spänning på kabeln som skall gå i marken?
 
Om jag drar kabel så traffon hamnar ute vid laddstationen är det 220. Dvs förlägningskabel alt EKKJ. Om jag istället kapar av stickproppen på bef/medföljande kabel mellan laddstation o traffo (så jag kan dra den genom ett vp rör) och placerar traffon inne i garaget är det bara 24-28v
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Lägg ner ett enkelt rör och ha bara lågspänning ut till stationen. Använd sladden du har och kör lågvolt i den. En RDO kabel får inte förläggas i rör i mark eftersom det kan anses som fast installation. Risken är att vid minusgrader tränger vatten in i slangen/ röret och isen gör att sladden spricker. Kör med godkänd markabel och gul dräneringsslang om du ändå tänker dra 230v. Jag skulle dragit 24v ut till stationen och satt trafon i garaget. Mycket säkrare så(y)

(Det är viktigt att eventuellt vatten kan rinna ur slangen/röret) Har du ett vanligt rör utan dränering kan du försöka lägga röret så att det får en lägsta punkt, Och där borra några små hål.)

Om du kör lågvolt:
I garaget kan du skarva med sockerbit. eller 2st Wago 222 Gärna i en kopplingsdosa. Och utomhus kan du skarva med exempelvis en sånär: http://www.jula.se/catalog/el-och-b...opplingslister-klammor/kabelskarv-gel-400604/. :)
 
Redigerat av moderator:
Jo.antagligen bäst o köra lågvolt ute. Ända betänkligheten jag har är att jag då måste klippa av kontakten på laddstationen o traffons kabel vilket väl gör att garantin upphör
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Det ser ut som du kan öppna trafon med skruvar? Det kanske går att öppna och sätta förlängningskabeln där. och skarva utomhus. Då behöver du inte klippa kabeln alls. och det går kanske att sätta tillbaka kabeln som den gör nu. Öppna och ta en bild hur det ser ut inuti. Så kan jag säkert hjälpa dig. :)
 
A
Klipp inga kablar eller kontakter i onödan. :thumbdown:
 
Tack för input. Har redan testat att öppna. Kommer inte så mkt längre då det är en plast/gummi "gjutit" runt allt i traffolådan. Försökte på själva laddstationen också med samma resultat
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Att klippa och skarva efter kontakten på förlängningen på första bilden är ju perfekt så du får skarven inne och gör inte någon åverkan på laddaren. Du kan borra lite större hål så behöver du inte klippa heller om det känns bättre, kabeln till stationen kan du lägga ner i marken utan några konstigheter behövs inget skydd för den.

Att ha laddaren inne är alltid bra och alla halvdana sätt att dra ut vägguttaget till klipparen blir som jag ser det sämre, och det oberoende materialval osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A
Kan bara hålla med GK100 (y)
 
Menar ni att laddstationens kabel inte behöver ligga i rör? (Mitt problem är ju att jag inte hittar ngt prisvänligt rör med d 23mm)

Skulle iof "kännas" lite bättre att ha den i något rör. Så om jag väljer att klippa av kontakten. Är det bara till att byta ut mot en vanlig lampstickpropp? Om jag gör det så är det dock lika bra att skarva på några meter kabel till så dragningen inne i garaget blir lite snyggare. Är det då vanlig lampsladd?

Edit: alltså..dum fråga kanske men om det nu är ok att lägga laddstationens sladd rätt ut i gräset eftersom det är lågvolt. Men jag vill ha något form av slitageskydd runt den. Funkar pem rör då? Lite extraskydd blir det väl? Och de finns för billig peng i 25mm diameter
 
Redigerat:
Om du ser på laddarens data så ger den max 28 V och 1.5 A på sekundärsidan. Det är under gränsen på 50 V / 10 A / 200 VA som är behörighetskrävande, vilket betyder att det inte ställs några säkerhetskrav på sekundärsidans installation. Du får alltså lägga laddarkabeln direkt i gräset om du vill.

Transformatorn är dock inte märkt SELV (som innebär en extra hög säkerhet mot högre spänningar än 50 V, t.ex vid åsköverspänning in på primärsidan) som jag inte riktigt vet hur man ska tolka, men säkrast är ju alltid att göra ett bra jobb, täta skarvar etc. (Under 50 V kallas klenspänning. 50-1000 V AC kallas lågspänning...)

Den gula 50 mm-slangen skulle väl duga annars? Där får du igenom kontakten och slipper skarva, men istället köpa en troligen dyr extra förlängningssladd... Att röret är gult talar om att det går en elkabel där. Svart PEM betyder vatten...

Edit:
Ska du använda egen sladd och egna kontakter, undvik allt som kan förknippas med lågspänning (230 V)! Dvs inga lampsladdar eller lampstickproppar!

Med 12 meter och 1.5 A kan spänningsfallet bli en faktor. För 1.5 mm² blir det 2*12*1.5*0.18/1.5 = 4.3 V eller 15 %. Du behöver nog upp i minst 2.5 mm². Då kommer du ned i under 10 % vilket fortfarande kan vara mycket. Prova först att laddstationen fungerar med denna längd.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Kanontack för svaren. Men antingen söker jag fel eller så är det så att gult markrör är väldigt dyrt. Kör nog på pem rör. Ska ju faktiskt ta in allt till hösten så det blir nog bra
 
Visserligen inget krav på gult rör då det är klenspänning, men du bör kunna hitta 12 meter för under 300:-.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.