Ska dra kabel från garaget till en stödmur på en klippa för att sätta upp belysning.
Tänker dra jordkabel EKKJ enl. följande:
1. från huset ner i jorden ca 40cm. Skydd på grunden: Stålkanal/skena.
2. I marken under plattbeläggningen ca 40 cm djupt.
3. Från marken över ca 1.5 m klippa in genom en stödmur
4. I jorden bakom stödmuren

Frågor:
1. Hur ska jag skydda kabeln från marken över klippan till muren? Böja och dra fast en stålskena där också?
2. Om jag väljer en EKKJ med 4 ledare, kan jag använda en av dem till tändtråd för en lyktstolpe?
 
saknar behörighet men kravet är ju att kabeln ska vara skyddad så en stålskena förefaller ju utmärkt.

Klart du kan använda en ledare som tändtråd om du vill.
 
tack för snabba svar!
Det kommer att ligga jord över kabeln på berget men inte tjockt nog samt att det kommer att vara en rabatt, så någon kan ju komma att krafsa där.
1. Jorda metallskenan? Måste både skenan vid husgrunden och vid klippan vara jordade mao? Vad för kabel ska jag använda för det och var ska jag dra den? Tillbaka in i huset och in i dosan?
2. Kan jag gjuta in ett plaströr/dra kabeln i betong över berget istället?
 
De man sätter på fasader har jag aldrig sett jordade i alla fall. Men paragrafer, nej tack
 
behörig elektriker skrev:
Kan du lägga jordmassor över kabeln? Om inte föreslår jag ett robust rör i metall som klammras i berget. Glöm inte att röret ska skyddsjordas!
Skydds jorda rören, hur tänkte du att man skulle ut föra detta i så fall, är det ett krav även om man drar typ "EKKJ"
 
e_richard skrev:
Skydds jorda rören, hur tänkte du att man skulle ut föra detta i så fall, är det ett krav även om man drar typ "EKKJ"
Som jag ser det är det inte ett krav att skyddsjorda. Skyddsjordning av metalrör eller kanal kävs endast om man drar i ledare som bara är grundisolerade. Så stod det i de gamla föreskrifterna, har inte hitta någon grund för det i de nya eller i standarden.
Letar :)

 
Ifall du kan fylla upp med jord runt kabeln så skulle jag bara lägga kabeln i ett plaströr och säga åt frugan att inte hacka så hårt med spaden :)

ifall du vill vara riktigt seriös finns det en rörtyp i plast som heter SRE-P. Den är tillåten att lägga i den fria.

SRN, SRS eller SRE-P?
SRN = Skydd, Rör, Normalt
SRS = Skydd, Rör, Svåra förhållanden
SRE-P = Skydd, Rör, Extra svåra förhållanden, Plast
Definitionen är hämtad ur EBR standard KJ 41:99.
På marknaden förekommer både SRN-, SRS- och SRE-P-märkta rör.

http://www.elektroskandia.se/catalog.aspx?cid=5&hid=899&uid=7&pid=19296

e0661812.jpg
 
Ja nu är det nästan klart. På ett ställe ska kabeln fördela ut sig på en slinga med lampor på muren och en slinga till två stolpar. Stolparna har inte någon lucka med plint så jag måste göra förgreningen i en dosa någonstans. Min idé är att klamra en IP65 dosa vid foten på en av stolparna. Är det en bra idé?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.