Hej ska dra nya kablar till kök. Kanalisation saknas för ytterligare kabel. För mig verkar det lättast är att gå med kablar utomhus från elc i garage till kök. Huset är byggt i vinkel. Huset är byggt i lättbetong med en betonggrund. Har tänkt att fästa en plastkanal ca 20 cm upp från marknivå och där i förlägga EKK. Är det ok att göra så? Vilken kanaltyp ska man i så fall välja?
 
Är garaget ihopbyggt med huset, och matar centralen i garaget huset också? I så fall kan du dra en kabel från denna central.
Plastkanal utomhus tror jag inte fungerar så bra, om det inte finns plastkanaler som tål kyla och sol (det finns säkert).
Hittar du en kanal som funkar så duger EKK. Annars skulle jag välja EKLK, EKKJ eller N1XV. EKK kan gå om du är säker på att just den kabel du köper tål solljus (UV-beständig). Men 20cm ovan jord kräver nog nån form av kabelskydd oberoende av kabeltyp.
Är det många gruppledningar kanske det är värt att överväga en liten central i köket, speciellt om du har en gammal central utan JFB?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.