Jag har grävt ner och isolerat runt en bassäng i en grop bredvid huset. Den fyller jag med snö nu och varvar samtidigt ner en trädgårdsslang fylld med glykol. Tanken från början var att koppla in slangen via en pump till en bilkylare i köket och använda som AC till sommaren tillsammans med en fläkt.
Eftersom jag redan har en luftluftvärmepump så har jag istället börjat tänka på att sätta kylaren (eller bara en kopparrörsspiral) framför insuget till utedelen och köra den när den ändå finns där. Min teori är då att den kommer att kunna kyla huset med ytterst lite elförbrukning då den kanske får jobba med 10 grader istället för 25..
Min fråga är om någon har gjort det redan eller om ni har några teorier om hur det kommer att fungera? Finns det någon risk med det?
Det är bara ett galet experiment så jag har inte lagt ner så många kronor på det men det vore kul om det kunde ge lite återbäring. Mitt hus är gammalt men ganska tätt och bra isolerat.
 
  • Isolerad bassäng i grop fylld med snö och trädgårdsslang för hemma-experiment med AC-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
med tanke på att fläkten i utedelen kan skyffla 700kubikmeter luft per minut så lär du behöva många meter rör/kylare som täpper luftflödet på baksidan för att köra skillnad.
sen är ju frågan om hur mycket energiinnehåll din grop har? om du får ut kylan i hela rörpaketet/kylaren dvs 5gradigt vatten in och 10gradigt vatten ut hur länge räcker energiinnehållet i din grop? 5 minuter eller 5 timmar? du behöver en rejäl pump som orkar pumpa vattnet igenom kylaren, vad tar den i energi?

allt detta samtidigt som du försämrar värmepumpens effektivitet genom att täppa för luftflödet.
du kan ev få en vinst om du kyler pumpen med vatten i aerosolform, enklast genom att gräva en energibrunn där vattnet alltid är på 5grader och pumpa upp detta från några 100m djup för att slutligen spraya detta på lamellerna.

alltid kul att experimentera men behållningen i detta fallet är inte någon vidare avkastning på.
 
  • Gilla
maxiq
  • Laddar…
Med tanke på att en luftvärmepump bara förbrukar ett par hundra watt per timme i kylläge så är det inte ens lönt att experimentera.
Jag har haft min luftvärmepump under fyra somrar och den har kostat ett par hundra kronor per sommar. Under sommaren 2018 kostade den ca 450kr för att kyla hela nedervåningen på 102m².

Hade en mobil AC mellan 2008-2016 den förbrukade närmare 900W/h och kylde enbart ett sovrum, vilket skit!
Nej använd luftvärmepumpen. Se till så den är ren.
 
  • Gilla
maxiq och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Har bara läst rubriken men att man kan bli förkyld av den är nog en skröna.
 
A
Magnus E K Magnus E K skrev:
Har bara läst rubriken men att man kan bli förkyld av den är nog en skröna.
Rubriken ska nog läsas som för-kylning,och inte förkylning(influensa)!:)
 
  • Gilla
maxiq
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Har bara läst rubriken men att man kan bli förkyld av den är nog en skröna.
Jag har inte ens läst rubriken, men håller med ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.