Om ett till 100% helägt kommunalt AB som bara sysslar med fastigheter, säljer en fastighet (större än 5 000 m2) till en privatperson, behövs då prövning enligt förköpslagen?
Både säljare och köpare finns i samma kommun.
 
Det inget i förköpslagen om att det skulle göras undantag för att säljaren är ett kommunalt bolag.
 
Nu kan jag ha missförstått det hela ordentligt :confused:

Förköpsrätten reglerar väl när kommunen har förköpsrätt ? D.v.s när kommunen vill köpa en fastighet som är till salu.

Det har väl ingenting att göra med när kommunen säljer fastighet ?
 
Jooo... Om en kommunal instans säljer en fastighet så kan fortfarande kommunen gå in med förköpsrätt. Det borde ju vara osannolikt, men det är inte säkert att en del av kommunadministrationen vet vad en annan håller på med. Framförallt som i det här fallet då det är ett kommunalt bolag som säljer, dvs inte kommunen.
 
hempularen skrev:
Jooo... Om en kommunal instans säljer en fastighet så kan fortfarande kommunen gå in med förköpsrätt. Det borde ju vara osannolikt, men det är inte säkert att en del av kommunadministrationen vet vad en annan håller på med. Framförallt som i det här fallet då det är ett kommunalt bolag som säljer, dvs inte kommunen.
Tyvärr tror jag inte alls att det är helt osannolikt. Jag vore inte ett dugg förvånad om en kommunal enhet säljer en fastighet och en annan hävdar förköpsrätt....

Jag skall erkänna att jag inte vet så mycket om dessa fall, men min erfarenhet av annan kommunadministration är inte den bästa.
 
Tack för era svar!
Man tycker att kommunala bolag som BARA håller på med fastigheter skall kunna hantera frågan om förköp så att byråkratin kan hållas ner. Det finns ändå allt för mycket papper i samhället.
H/Uffe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.